Формування готовності учнівської молоді до вибору і реалізації професійної кар’єри: від теорії до практики
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11303/
|
|
Title |
Формування готовності учнівської молоді до вибору і реалізації професійної кар’єри: від теорії до практики
Formation of students’ preparedness for choosing and realization of professional career: from theory to practice |
|
Creator |
Алєксєєва, С.В.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Викладено основні складові процесу формування готовності учнівської молоді до вибору й реалізації професійної кар’єри. Обґрунтовується необхідність формування психологічної готовно-сті учнівської молоді до вибору й реалізації професійної кар’єри, яка розглядається як сукупність мотиваційного, когнітивного, креативного, рефлексивного компонентів, що необхідні для здійс-нення свідомої організації і регуляції своєї професійної діяльності та поведінки. Проаналізовано сутність поняття «кар’єрні очікування» та «кар'єрні орієнтації». Виокремлено основні їх типи та визначено, що формування готовності учнівської молоді до вибору і успішної реалізації професій-ної кар’єри має відбуватися з урахуванням домінування можливих кар’єрних орієнтацій, що скла-дають мотиваційний компонент. Запропоновано впровадження психолого-педагогічного супрово-ду учнівської молоді, що включає надання психолого-педагогічну підтримку в процесі формуван-ня готовності їх до вибору професійної кар’єри шляхом створення оптимальних умов для майбут-ньої професійної самореалізації. Основним завданням такої психолого-педагогічної підтримки учнівської молоді є надання допомоги у визначенні професійних інтересів, ознайомлення з шля¬хами адаптації до певних професійних ситуацій та творчої самореалізації у майбутній професії. Визначено, що формування готовності учнівської молоді до вибору й успішної реалізації профе-сійної кар’єри має включати формування навичок її самостійного планування. Цей процес містить: початкове формулювання і подальше постійне уточнення своїх професійних цілей; визначення та оцінку своїх професійних нахилів та здібностей; одержання хорошої базової освіти за обраною професією; професійну мобільність, під якою ми розуміємо здатність і готовність особистості за необхідності не лише змінити місце роботи, але й освоїти нову професію.
The article reveals urgency of ascertaining the problem as to formation of students’ prepared-ness for choosing and realization of professional career through aiming at actualization of personality’s abilities, transformation of a personality to a subject capable for conscious self-development and free choice of his/her course of life. It also considers principal constituents for a process of formation of students’ preparedness for choosing and realization of profes¬sional career. The author proves necessity for formation of students’ psychological prepared-ness for choosing and realization of professional career viewed as integrity of motivation, cognitive, creative, and reflexive components being essential for conscious organization and regulation of their professional activity. The essence of concepts ―career expectations‖ and ―career orientations‖ are analyzed and their main types are singled out. It is indicated that students’ preparedness for choosing and realization of professional career should be imple¬mented taking into account dominance of possible career orientations which constitute moti¬vation component. Introduction of students’ psychological and pedagogic support that in-cludes allocation of psychological and pedagogic maintenance while forming their prepared¬ness for choosing professional career by means of creating the optimal conditions for future professional self-realization is offered. The principal task of students’ psychological and pe¬dagogic support is guiding their professional interests, acquainting them with ways of adapta¬tion to certain professional situations and creative self-realization in future occupation. It is determined that students’ preparedness for choosing and realization of professional career must include formation of their skills to plan it independently. This process contains: primary formation and further constant specification of professional goals; determination and evalua¬tion of professional tendencies and bents; obtaining the decent base education according to a profession chosen; professional mobility that implies abilities and preparedness of a perso¬nality both to change a work place and to master a new profession. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН України
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11303/1/%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B5%D0%B5%D0%B2%D0%B0%202.pdf
Алєксєєва, С.В. (2013) Formation of students’ preparedness for choosing and realization of professional career: from theory to practice Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (5). pp. 80-85. ISSN 2223-5752 |
|