Виховний процес і проблеми індивідуалізації в системі професійно-технічної освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11344/
|
|
Title |
Виховний процес і проблеми індивідуалізації в системі професійно-технічної освіти
Education process and problems of individualization in a system of vocational education |
|
Creator |
Орлов, В.Ф.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті наголошується, що в сучасній системі профтехосвіти переважають словес¬но-мисленнєві схеми засвоєння знань, гальмується розвиток уяви, рефлексивного мис-лення учнів, самопізнання, внаслідок чого виникає неадекватність самооцінки, що при-зводить до формального запам’ятовування інформації, задекларованої на офіційному рівні як «засвоєння знань». Окрім означених, розкрито й інші проблеми та суперечності, зокрема, між кількісним зростанням випуску фахівців, яке не супроводжується належ-ним підвищенням рівня якості їхньої професійної підготовки, сформованості мораль¬но-етичних норм, самовідданого ставлення до виконання професійних обов’язків тощо. Відтак постала необхідність переосмислення традиційних підходів до проблем вихован-ня у системі професійно-технічної освіти. Автор ґрунтовно проаналізував основні світо-глядні позиції науковців щодо розв’язання ключових питань виховання у ПТНЗ, а саме: індивідуалізацію навчально-виховного процесу, формування рефлексивного мислення, актуалізацію процесів самопізнання, самооцінки і самовдосконалення майбутніх фахів-ців та викладачів. Встановлено, що для сучасного навчання у ПТНЗ типовою є супереч-ність між масовістю професійного навчання та потребами окремих індивідів. Автором проаналізовано різні варіанти індивідуалізації, а саме: диференціацію навчання, тобто групування учнів на основі їхніх особливостей або сукупностей цих особливостей для навчання за кількома різними навчальними планами і програмами; внутрішньогрупову індивідуалізацію навчально-виховної роботи; проходження навчального курсу в індиві-дуальнму темпі: або прискорення (акселерація), або уповільнення (ретардація). Запропо-новано деякі нетрадиційні підходи до спілкування і взаємодії викладача й учня. Напри-кінці статті робиться висновок про те, що однією з основних умов успішної підготовки учнівської молоді до вибору й реалізації професійної кар’єри, формування в учнів ПТНЗ уявлень про професійний успіх є розвиток їх рефлексивного мислення, підвищення їх-ньої впевненості у своїх силах і певної незалежності поглядів, здатність у спілкуванні висловлювати нові, нестандартні ідеї, що не збігаються з традиційними, але чіткше ви-значають орієнтири успішного професійного майбутнього.
In the article the author accentuates the fact that in modern vocational education system the following things prevail: verbal-entertaining schemes of knowledge gaining; hindering of students’ imagination progress, refl exive thinking, and self-knowledge. Thus, inadequacy of self-appraisal resulting in formal information memorizing that is offi cially declared as «knowledge gaining» is formed. In addition to aforementioned ones the article reveals other problems and contradictions concerning quantitative increase of graduating specialists without any support of due raise of quality level for their vocational training, mental and ethical norms forming, self-sacrifi cing attitude to occupational duties performance etc. Hence there is a need in reinterpretation of conventional approaches to training problems in vocational education system. The author has thoroughly analyzed scientists’ main world-view attitudes to solving key questions of training at vocational schools, just: educational process individualization; refl exive thinking formation; actualization of future experts’ and teachers’ self-knowledge processes, self-appraisal, and self-perfection. It is indicated that contradiction between generality of vocational training and demands of particular individuals is typical for present-day learning at vocational schools. The author also analyzes different variants of individualization: training differentiation that is students grouping on basis of their individual peculiarities or peculiarities complexes for training according to several different curricula; intragroup individualization of educational work; taking the course according to individually different speed – acceleration or deceleration. Certain non-conventional approaches to communication and interaction between a teacher and a student are offered. At the end of the article the author concludes that one of the principal conditions for successful students training, choice and realization of professional career, forming in vocational school students the image about professional success is development of refl exive thinking of educational process subjects, increase of confi dence in one’s own power and certain independence of views, ability to generate new, non-standard ideas that do not coincide with conventional ones but determine clear landmarks for successful professional future. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11344/1/%D0%BE%D1%80%D0%BB%D0%BE%D0%B2.pdf
Орлов, В.Ф. (2013) Education process and problems of individualization in a system of vocational education Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (6). pp. 73-77. ISSN 2223-5752 |
|