Моделювання процесу адаптивного управління розвитком кафедральної системи інституту післядипломної педагогічної освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11347/
|
|
Title |
Моделювання процесу адаптивного управління розвитком кафедральної системи інституту післядипломної педагогічної освіти
Моделирование процесса адаптивного управления развитием кафедральной системы института последипломного педагогического образования Modelling of process of adaptive management by development of departmental system of institute of postdegree pedagogical education |
|
Creator |
Єльникова, Галина Василівна
Кравченко, Г.Ю. |
|
Subject |
00 Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics
004.94 Simulation 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті розглянуто поняття «моделі і моделювання», їх значення для розвитку кафедральної системи інститутів післядипломної педагогічної освіти. На підставі аналізу філософської, соціологічної, психолого-педагогічної літератури визначено методологічну, науково-теоретичну основу моделювання. Аргументовано доцільність використання моделювання та що кожна модель являє собою систему компонентів, що містять об'єктивну і досить повну інформацію про об'єкт або про досліджуваному об'єкті. Також звернуто увагу на проблемні зони сучасного управління розвитком кафедральної системи інститутів післядипломної педагогічної освіти. Відзначено, що адаптивне управління, як і будь-яке інше, вимагає розробки моделей (стандартів) діяльності, які відповідають поставленої мети. При зміні цілей і завдань змінюються і моделі, а прикладом цього можуть бути факторно-критеріальні моделі діяльності суб'єктів управління. В статье рассмотрены понятия «модели и моделирования», их значение для развития кафедральной системы институтов последипломного педагогического образования. На основании анализа философской, социологической, психолого-педагогической литературы определено методологическую, научно-теоретическую основу моделирования. Аргументировано целесообразность использования моделирования и что каждая модель представляет собой систему компонентов, содержащих объективную и достаточно полную информацию об объекте или об изучаемом объекте. Также обращено внимание на проблемные зоны современного управления развитием кафедральной системы институтов последипломного педагогического образования. Отмечено, что адаптивное управление, как и любое другое, требует разработки моделей (стандартов) деятельности, которые отвечают поставленной цели. При изменении целей и задач меняются и модели, а примером этого могут быть факторно-критериальные модели деятельности субъектов управления. The article discusses the concept of "model and modeling", their importance for the development of the Cathedral of Teacher Training Institute. Based on the analysis of the philosophical, sociological, psychological and educational literature defined methodological, scientific and theoretical basis for modeling. It argued the feasibility of using simulation and that each model is a system of components containing objective and sufficiently complete information about the object or to the object being studied. Also drew attention to the problem areas of modern development management cathedral of Teacher Training Institute. It was noted that adaptive management, like any other, requires the development of models (standard) activities that meet the goals. If you change the goals and objectives of change and model and an example of this may be a factor-criterion models activity of management. |
|
Publisher |
Рublishing office Vela Verlang
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11347/1/18-06-%D1%84%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F_%D0%93%D0%92%D0%84.pdf
Єльникова, Галина Василівна and Кравченко, Г.Ю. (2014) Modelling of process of adaptive management by development of departmental system of institute of postdegree pedagogical education cience and Education [Text]: materials of the VІ international research and practice conference, 2 (6). |
|