Запис Детальніше

Розвиток фізичного практикуму засобами інформаційно-комунікаційних технологій

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11374/
 
Title Розвиток фізичного практикуму засобами інформаційно-комунікаційних технологій
Development of physical practical work by facilities of informatively-communication technologies
 
Creator Слободяник, О.В.
Величко, С.П.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті розкрита можливість вдосконалення фізичного практикуму у середній школі, де курс фізики вивчається профільними програмами. Ідея розвитку методики виконання фізичного практикуму у старшій школі обумовлена запровадженням засобів ІКТ, завдяки яким уможливлюється виконання комп’ютерно-орієнтованих лабораторних робіт, що наближені до реальних дослідницьких робіт, і виконуються на основі реалізації віртуального експерименту. Така методика є можливою завдяки створенню спеціального комп’ютерно орієнтованого навчального середовища і окреслює три етапи, кожний з яких вирішує окрему дидактичну мету, а всі разом − суттєво поліпшують готовність старшокласника до експериментування, підвищують якість дослідження та рівень навчальних досягнень школярів.
In the article there is possibility of further perfection of physical practical work in general educational establishments, when the school course of physics is studied after the profile programs. Basic statements about development of physical practical work and methodology of his implementation at senior school are conditioned by the wide input of facilities of informatively-communication technologies, due to that development and implementation of the computer-oriented laboratory works that is close to implementation of the real research works are done by possible, and executed on basis and in connection with combination and realization of virtual experiment. Such methodology of preparation of student to works of practical work becomes possible due to creation of the computer oriented educational environment, such methodology outlines three stages, each of that decides a separate didactics aim, and all together promote because substantially readiness of senior pupil gets better to experimentation during physical practical work, quality and effectiveness of implementation of research rise, and main, the level of educational achievements of schoolchildren rises here, that reflected in combination theoretical and experimental constituent in forming for senior pupil subject competence.
В статье раскрыта возможность совершенствования физического практикума в средней школе, где курс физики изучается за профильными программами. Идея развития методики выполнения физического практикума в старшей школе обусловлена внедрением в учебный процесс средств ИКТ, благодаря которым есть возможность выполнения компьютерно-ориентированных лабораторных работ, соответствующих реальным исследовательским работам, а выполняются на основе виртуального эксперимента. Такая методика является возможной благодаря созданию специальной компьютерно ориентированной среды и очерчивает три этапа, каждый из которых решает отдельную дидактичную цель, а все вместе − существенно улучшают готовность старшеклассника к экспериментированию, повышают качество исследования и уровень учебных достижений школьников
 
Publisher ФОП "Жовтий О.О."
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11374/1/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%8C%20_%D0%B2%D0%B8%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0.pdf
Слободяник, О.В. and Величко, С.П. (2015) Development of physical practical work by facilities of informatively-communication technologies Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2 (2). pp. 83-90. ISSN 2307-4906