Запис Детальніше

Обґрунтування моделі професійного саморозвитку майбутнього вчителя

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11407/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8962
 
Title Обґрунтування моделі професійного саморозвитку майбутнього вчителя
Обоснование модели профессионального саморазвития будущего учителя
Rationale model’s of professional self-development of future teacher
 
Creator Піддячий, Володимир Миколайович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті представлено модель професійного саморозвитку майбутнього вчителя, яка складається із мотиваційного, цільового, змістовного та діяльнісного компонентів; надано їй характеристику; визначено поняття «модель», «професійний саморозвиток майбутнього вчителя»; досліджено структуру професійного саморозвитку майбутнього вчителя.
В статье представлена модель профессионального саморазвития будущего учителя, которая состоит из мотивационного, целевого, содержательного и действенного компонентов; предоставлена ей характеристика; определенно понятия «модель», «профессиональное саморазвитие будущего учителя»; исследовано структуру профессионального саморазвития будущего учителя.
In the article represented the model of the professional self-development of a future teacher which consists of motivational, goal, intensional and active components. A motivational component lie in forming a motivation to realization of the professional self-development; goal – in put it aim and tasks; intensional – in determination and structurization of the professional parameters of a future teacher; active – in forming and perfection of the professional parameters owing to self-discipline and self-education. The model of the professional self-development of a future teacher has a clear structure. It elements are located in a certain logical sequence and are interconnectivity. In connection that the professional self-development of a future teacher is represented as a process, it consists of certain amount of stages, namely: 1) forming of a motivation to it realization; 2) put the aim and tasks of the professional self-development; 3) determination and structurization of the professional parameters of a future teacher; 4) diagnostics of their formed and level of development; 5) master the professional self-education and self-discipline; 6) forming and perfection of the professional parameters of a future teacher through the professional self-education and self-discipline; 7) scientific and pedagogical practice. Influence on sense of listeners; 8) detection and removal of failings. In the article given description of these stages, represented their structure. Determined and analyzed of concepts «model», «motivation», «pedagogical capabilities», «professional abilities», «professional knowledge», «professional relations», «professional skills», «professional values», «professional parameters of a future teacher», «professional self-development of a future teacher», «professional self-discipline», «professional self-education».
 
Publisher ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС»
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11407/1/4.pdf
Піддячий, Володимир Миколайович (2014) Rationale model’s of professional self-development of future teacher Педагогічний процес: теорія і практика, 1. pp. 108-114. ISSN 2078-1687