Запис Детальніше

Мотивація до здійснення професійного саморозвитку майбутнього вчителя

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11408/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8939
 
Title Мотивація до здійснення професійного саморозвитку майбутнього вчителя
Мотивация к осуществлению профессионального саморазвития будущего учителя
Motivation to Professional Self-Development of Prospective Teachers
 
Creator Піддячий, Володимир Миколайович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Професійний саморозвиток майбутнього вчителя передбачає цілий ряд логічно послідовних та взаємопов’язаних етапів. Першим етапом професійного саморозвитку майбутнього вчителя є формування мотивації до його здійснення. Саме йому відведене одне з головних місць у самопідготовці студента вищого педагогічного навчального закладу. У цьому дослідженні подано теоретичні підходи вітчизняних та зарубіжних учених до розгляду мотивації, здійснено їхню адаптацію до професійного саморозвитку майбутнього вчителя, з’ясовано визначення мотивації, указано та схарактеризовано її структуру, проведено аналіз досліджень зовнішньої та внутрішньої мотивацій, здійснено їхню адаптацію до професійного саморозвитку студента вищого педагогічного навчального закладу, запропоновано рекомендації щодо розвитку внутрішньої мотивації, виокремлено та схарактеризовано основні зовнішні та внутрішні мотиви до здійснення професійного саморозвитку майбутнього вчителя.
Первым этапом профессионального саморазвития будущего учителя является формирование мотивации к его осуществлению. Именно ему отводится одно из центральных мест в самоподготовке студента высшего педагогического учебного заведения. В данном исследовании представлены теоретические подходы отечественных и зарубежных ученых, рассматривающие мотивации, а также осуществлена их адаптация к профессиональному саморазвитию будущего учителя. Дано определение мотивации, охарактеризована ее структура. Проведен анализ исследований, посвященных внешней и внутренней мотиваций, осуществлена их адаптация к профессиональному саморазвитию студента высшего педагогического учебного заведения. Предложены рекомендации относительно развития внутренней мотивации. Выделены и охарактеризованы основные внешние и внутренние мотивы к осуществлению профессионального саморазвития будущего учителя.
The professional self-development of prospective teachers unfolds in a number of logically successive and correlated stages. The first stage of the professional self-development of a prospective teacher is the formation of the motivation to its realization. It occupies one of the central places in the self-preparation of students working toward their teaching degree. In this research, theoretical approaches of national and foreign scholars to the investigation of motivation are presented. These approaches have, then, been adapted by the author in the context of the professional self-development of prospective teachers, which led to a more precise definition of motivation, as well as a more detailed description of its structure. The available research on the external and internal motivation was analyzed as well. The adaptation of these concepts to the professional selfdevelopment of students of higher teacher-training educational establishments has demonstrated their high heuristic potential. Thus, the author was able to develop a range of recommendations for the development of internal motivation. Along the same lines, the basic external and internal motives of the realization of the professional self-development of prospective teachers have been determined and characterized in detail.
 
Publisher Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11408/1/1.pdf
Піддячий, Володимир Миколайович (2014) Motivation to Professional Self-Development of Prospective Teachers Education and pedagogical sciences, 2 (163). pp. 41-47. ISSN 2227-2747