Запис Детальніше

Освіта дорослих в контексті неперервної освіти: сучасні підходи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11412/
374.7:377
 
Title Освіта дорослих в контексті неперервної освіти: сучасні підходи
Adult education in the context of lifelong education: contemporary approaches
 
Creator Василенко, Олена Вікторівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті розглянуто проблему освіти дорослих у контексті неперервної освіти, розвиток якої обумовлено необхідністю відновлення знань фахівців, підвищення кваліфікації, оволодіння новими видами діяльності і технологіями у зв’язку з прискореним зростанням обсягів інформації в суспільстві. Представлено сучасні погляди на форми, види, напрями неперервної освіти. Наголошується на ролі освіти дорослих у досягненні прогресу особистості й суспільства, пов’язаною із пріоритетним завданням освіти дорослих – забезпечити людину комплексом знань і вмінь, необхідних для активного творчого життя, довічний розвиток людини як працівника, громадянина, індивідуальності.
The article deals with the problem of adult education in the context of lifelong learning, the development of which is due to the need to refresh the specialists’ knowledge, training, learning new activities and technologies that connected with the accelerated information growth in the society. The modern views on the forms, types, trends of the lifelong education are presented. Three forms of the lifelong education are defined, namely formal, non-formal and informal; the main types such as elite, mass, social (inclusive) and additional educations are considered. The lifelong education’s principal functions (developmental, adaptive, integrative, compensative etc) and discussion points are noted in the paper. The social functions of the adult education as well as its great economic potential are highlighted. There have been revealed two contemporary scientific pedagogical approaches to the lifelong education development: the first one is based on the human capital concept, vocational skills and training development; the second approach supporters insist on the cognitive, emotional and communicative competencies development. The role of adult education in achieving the progress of the individual and society connected with the prior purpose of adult education is to provide knowledge and skills necessary for active creative life, lifelong development of a person as worker, citizen, and individual.
 
Publisher ПП Лисенко М.М.
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11412/1/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B8%D1%85%20%D0%B2%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D1%96.pdf
Василенко, Олена Вікторівна (2014) Adult education in the context of lifelong education: contemporary approaches Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2 (9). pp. 34-42. ISSN 2308-6386