Development of transformational learning as a theory of adult education
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11413/
347.7 |
|
Title |
Development of transformational learning as a theory of adult education
Розвиток трансформаційного навчання у теорії освіти дорослих |
|
Creator |
Василенко, Олена Вікторівна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
The article deals with the theories of transformational learning, its formation and development, roles of participants in transformative programs, natural environments and instructional activities as they relate to transformational learning, and challenges arising for the educator teaching in transformational learning environments. This theory of J. Mezirow is considered as unique to adults and identifies the factors producing transformational learning in adult students. Principal differences between adult and child learners are the use of prior knowledge and life experiences, conscious decisions regarding the self-directed learning, learner’s conscious responsibility for new learning for various conscious self-directed reasons. So, adult educators need to adapt their methodologies and roles to facilitate adult learners’ transformational learning.
У статті розглядаються становлення і розвиток теорії трансформаційного навчання, зокрема теретичні підходи, роль учасників трансформаційних програм, природнє середовище і навчальні заходи, пов’язані з трансформаційним навчанням, проблеми, що виникають у педагога в умовах трансформаційного навчання. Ця теорія Дж. Мезіроу вважається унікальною для навчання дорослих і визначає фактори, що створюють умови трансформаційного навчання дорослих студентів. Основними особливостями навчання дорослих є використання попередніх знань і життєвого досвіду, свідоме рішення щодо самостійного навчання, усвідомлена відповідальність учня за навчання з різних свідомих причин. Виходячи з того, педагоги, що навчають дорослих, повинні адаптувати свої методи і ролі для сприяння трансформаційному навчанню дорослих. |
|
Publisher |
ПП Лисенко М.М.
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11413/1/Development%20of%20transformation%20learning.pdf
Василенко, Олена Вікторівна (2015) Development of transformational learning as a theory of adult education Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1 (10). pp. 6-15. ISSN 2308-6386 |
|