Моніторинг якості загальної середньої освіти: досвід зарубіжжя в Україні
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11471/
|
|
Title |
Моніторинг якості загальної середньої освіти: досвід зарубіжжя в Україні
Monitoring the quality of secondary education: the experience of foreign countries in Ukraine |
|
Creator |
Науменко, С.О.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
У статті представлено використання зарубіжного досвіду моніторингу якості загальної середньої освіти в Україні. Розкрито мету та подано коротку інформацію про Міжнародне порівняльне дослідження якості природничо-математичної освіти учнів 4-х і 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів за проектом TIMSS, у якому брали участь українські учні у 2007 і 2011 рр. Перераховано фактори, які впливали на рівень навчальних досягнень українських учнів. Описано зміни, що відбулися в українській шкільній системі освіти внаслідок участі у дослідженні TIMSS-2007. Представлено мету й інструментарій національного дослідження «Моніторинг якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі», яке проводилося в навчальних закладах України у 2013 р. Окреслено перспективи застосування зарубіжного досвіду моніторингу якості загальної середньої освіти в Україні.
The article presents the use of foreign experience of monitoring thy quality of secondary education in Ukraine. The purpose has been revealed and presented short information about international comparative study of the quality of natural and mathematical education of pupils’ 4th and 8th grades of secondary schools under the project TIMSS which was attended by Ukrainian pupils in 2007 and in 2011. The tools of this study were presented. The factors that influenced the level of educational achievements of Ukrainian pupils have been counted. The changes that occurred in the Ukrainian school system as a result of participation in the study TIMSS-2007 were described as well. The objectives and instruments of national research called "Monitoring the quality of secondary education according to the learning outcomes of pupils in elementary and primary school", which was conducted in schools in Ukraine in 2013 were submitted The prospects of applying international experience in quality monitoring of secondary education in Ukraine were outlined. |
|
Publisher |
Уманський держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11471/1/Stattya_Monitiryng_yakosti_ZSO.pdf
Науменко, С.О. (2015) Monitoring the quality of secondary education: the experience of foreign countries in Ukraine Психолого-педагогічні проблеми сільської школи (53). pp. 398-407. |
|