Комплексна сугестивна психокорекція девіантної поведінки юнаків та підлітків
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/26537/
|
|
Title |
Комплексна сугестивна психокорекція девіантної поведінки юнаків та підлітків
Complex suggestive correction of the adolescents deviant behavior Комплексная суггестивная психокоррекция девиантного поведения юношей и подростков |
|
Creator |
Манілов, І.Ф.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
В статті розглянуто проблему комплексної сугестивної психологічної корекції девіантної поведінки юнаків та підлітків. Показано, що емоціональні та поведінкові проблеми є наслідком порушень когнітивних процесів. Представлено авторський метод конфронтаційної сугестії, який дозволяє корегувати дезадаптивні когнітивні процеси. Визначено, що навіювання загальних світоглядних принципів безперервної мінливості, взаємозв’язку, відносності дозволяє досягти стійкого психокорекційного ефекту. З’ясовано послідовність психокорекційних процедур, а також умови і способи реалізації конфронтаційного навіювання. Представлено загальну методику комплексного сугестивного психокорекційного впливу на юнаків та підлітків с девіантною поведінкою.
The usage of complex suggestive psychological correction of the deviant behavior of adolescents is considered in the paper. It is shown that suggestion is a necessary component of the psychological correction process. It is demonstrated that emotional and behavioral problems are caused by disorder of cognitive processes. It is represented the auctorial technique of confrontation suggestion that allows to undertake correction of dysfunctional cognitive processes. It is determined that suggestion of lifestyle principles of continuous changeability, interdependence and relativity results in a stable psychotherapeutic effect. It is proposed a sequence of psychocorrectional procedures, as well as conditions and modes of confrontation suggestion. It is represented a general technique of complex suggestive influence on clients of juvenile age. It is recommended to undertake the following sequence of actions when provide complex psychocorrectional suggestive influence, namely: establishing a psychological contact with a client; identification of dysfunctional thoughts and ideas; suggestion of lifestyle principles of continuous changeability, interdependence and relativity; provocation of a cognitive dissonance state; formation of life goals and belief in possibility of their achievement; teaching to have a positive way of thinking; making a set towards autonomy in the situations of problems solving by means of indirect suggestion; suggestive follow-up for a client after completion of psychocorrectional sessions. В статье рассмотрена проблема комплексной суггестивной психокоррекции девиантного поведения юношей и подростков. Показано, что эмоциональные и поведенческие проблемы являются следствием нарушения когнитивных процессов. Представлен авторский метод конфронтационной суггестии, который позволяет корректировать дезадаптивные когнитивные процессы. Установлено, что внушение мировоззренческих принципов непрерывной изменчивости, взаимосвязи и относительности позволяет получать стойкий психокоррекционный эффект. Определена последовательность психокоррекционных процедур, а также условия и способы реализации конфронтационного внушения. Представлена общая методика комплексного суггестивного психокоррекционного воздействия на девиантов. |
|
Publisher |
Гнозіс
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/26537/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2015.pdf
Манілов, І.Ф. (2015) Complex suggestive correction of the adolescents deviant behavior Актуальні проблеми психології, 13 (11). pp. 105-116. ISSN 2072-4772 |
|