Запис Детальніше

Рівень самоактуалізації вихователів дитячих дошкільних закладів у процесі професійної діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/26544/
 
Title Рівень самоактуалізації вихователів дитячих дошкільних закладів у процесі професійної діяльності
A level of self-actualization of tutors of child's preschool is in the process of professional activity
Уровень самоактуализации воспитателей детских дошкольних заведений в процессе профессиональной деятельности
 
Creator Завадська, Тетяна Василівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті представлені результати дослідження рівня самоактуалізіції вихователів дитячих дошкільних закладів. Було виявлено, що не у всіх вихователів дослідженої групи наявні ознаки актуалізації всіх компонентів природного особистісного потенціалу, які й становлять основу самоактуалізації. За показниками «компетентності у часі», «ціннісних орієнтацій», «поглядів на природу людини», «самоповаги», «синергії», «пізнавальних потреб» визначені досить великі групи вихователів з ознаками самоактуалізації. За показниками «підтримка», «сензитивність до себе», «спонтанність», «самоприйняття», «прийняття агресії» кількість вихователів з високим рівнем самоактуалізації була значно меншою.
Self-Actualization of personality plays an important role in the process of professional self-realization. It is the index of development and self-perfection of human, opening, for a man the best, that it is given nature. Deep self-actualization stimulates personality growth, development, realization, both in the vital and in professional field. The level of self-actualization was probed by the method of «Samoaktualizaciyniy test of E. Shostroma (SAT)». 78 tutors of child's preschool - women different age and to experience - took part in testing. It was found out, that not all tutors of investigated group are characterized self-actualization of all of the parts of own potential, which self-actualization consists of. The high marks of indexes testify to self-actualization of personality. Such marks expressed only part of educators – from 12,9% to 34,7%. It is indexes after the scales of «competence in time», «valued orientations», «looks, on nature of man», «self-esteem», «cognitive necessities». Low marks which specify on absence of self-actualization were certain for tutors from 10,3% to 50,0%. It is indexes of scales «support», «sensitivity to itself», «spontaneity», «self-acceptance», «acceptance of aggression». A group of tutors (50,0%) with low indexes after a scale «acceptance of aggression» are defined. It testifies to possibility of development of neurological disorders for such егtors, they make a risk group. The mean normative values of marks were inherent from 24,4% to 44,7% tutors . This fact gives a hope, that certain motivation or other factors, desire, will bring such educators over to the prospect of self-actualization.
В статье представлены результаты исследования уровня самоактуализации воспитателей детских дошкольных заведений. Показано, что не у всех воспитателей исследованной группы выявлены признаки актуализации всех компонентов природного личностного потенциала, которые и составляют основу самоактуализации. По показателям «компетентности во времени», «ценностных ориентаций», «взглядов на природу человека», «самоуважения», «синергии», «познавательных потребностей» определены достаточно большие группы воспитателей с признаками самоактуализации. По показателям «поддержка», «сензитивность к себе», «спонтанность», «самопринятие», «принятие агрессии» количество воспитателей с высоким уровнем самоактуализации была значительно меньшим.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/26544/1/Zavads%27ka_TV_%282015%29_Riven%27_samoaktualizatsiyi__vykhovateliv_dytjachykh_doshkil%27nykh_zakladiv_u_protsesi_profesijnoyi_dijal%27nosti.pdf
Завадська, Тетяна Василівна (2015) A level of self-actualization of tutors of child's preschool is in the process of professional activity Актуальні проблеми психології. - Том V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія (15). pp. 51-60. ISSN 2072-4772