Формування особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти у дослідженнях українських психологів (1980-ті роки)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/26674/
|
|
Title |
Формування особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти у дослідженнях українських психологів (1980-ті роки)
Формирование личностно ориентированной парадигмы школьного образования в исследованиях украинский психологов (1980-е годы) Formation of personal oriented paradigm of school education in Ukrainian psychologists’ studies (1980s) |
|
Creator |
Дічек, Наталія Петрівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education 92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags |
|
Description |
У контексті висвітлення впровадження індивідуалізації в шкільний навчально-виховний процес розкрито малодосліджений аспект – здійснений у 1980-ті роки внесок у цей процес українських психологів. Окреслено провідні напрями, методи й результати досліджень у галузі педагогічної психології, психології особистості, соціальної психології, що стосувалися індивідуалізації навчання через вивчення творчого потенціалу учнів, їхніх інтересів і здібностей, врахування мотивів навчальної діяльності, міжособистісних стосунків, виявлення і розвиток обдарованості і творчого мислення. Аналіз психолого-педагогічних доробків українських науковців засвідчив розширення спектру їхніх досліджень у напрямі забезпечення реалізаціїї індивідуалізованих потреб і мотивів навчання школярів, що доводить поступове формування у цей час підґрунтя для встановлення парадигми особистісно орієнтованої освіти.
В контексте освещения внедрения индивидуализации в школьный учебно-воспитательный процесс раскрыт малоисследованный аспект - вклад в этот процесс украинский психологов, осуществленный в 1980-е годы. Определены ведущие направления, методы и результаты исследований в области педагогической психологии, психологии личности, социальной психологии, касающиеся индивидуализации обучения через изучение творческого потенциала учащихся, их интересов и способностей, изучение мотивов учебной деятельности, межличностных отношений, выявление и развитие одаренности и творческого мышления. Анализ психолого-педагогических публикаций украинских ученых показал расширение спектра их исследований в направлении обеспечения реализациии индивидуализированных потребностей и мотивов учения школьников, доказывает постепенное формирование в это время почвы для установления парадигмы личностно ориентированного образования. In the context of elucidating the implementation of the individualization in the school educational process revealed unexplored aspect – the contribution to this process in the 1980s of Ukrainian psychologists. Determined the main direction, methods and results of research in the field of educational psychology, personality psychology, social psychology, relating to the individualization of learning through the study of the creative potential of pupils, their interests and abilities, through the study of motives of educational activity, interpersonal relationships, identification and development of talent and creative thinking. Analysis of Ukrainian scientists’ psychological publications showed the expansion of the spectrum of their researches in the direction of ensuring the implementation of individualized needs and motives for learning of pupils, and proves the gradual formation of the base to establish a paradigm of personal oriented education at this time. |
|
Publisher |
Педагогічна преса
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/26674/1/2015_.pdf
Дічек, Наталія Петрівна (2015) Formation of personal oriented paradigm of school education in Ukrainian psychologists’ studies (1980s) Pedagogika and Psychology, 4 (89). pp. 70-81. ISSN 2304-0629 |
|