Тренди освіти дорослих: реалії та перспективи
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/106510/
|
|
Title |
Тренди освіти дорослих: реалії та перспективи
Adult education trends: realities and prospects Тренды образования взрослых:реалии и перспективы |
|
Creator |
Аніщенко, Олена Валеріївна
|
|
Subject |
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
У статті обґрунтовано актуальність проблеми освіти дорослих у сучасних соціально-економічних умовах. Проаналізовано пріоритетні напрями розвитку європейської освіти дорослих. Акцентовано увагу на необхідності розширення кола провайдерів послуг з освіти дорослих. Обґрунтовано пріоритетність розвитку неформальної освіти дорослих. Схарактеризовано різновікові практики освіти дорослих в Україні. Наголошено, що підґрунтя розробки нормативної, науково-методичної складових освіти дорослих складають комплексна оцінка, аналіз тематичного спектру навчальних потреб дорослих громадян, а також можливостей їх задоволення, оцінка якості, територіальної і фінансової доступності різних типів освітніх програм. Висвітлено деякі аспекти діяльності центрів освіти дорослих.
The author substantiates the urgency of adult education problems under modern socio-economic conditions in Ukraine. The analysis of the priority areas for European adult education has been carried out. The attention is drawn to the necessity of expanding the circle of providers giving adult education services. The priority of informal adult education development has been grounded. Diverse methods to practice adult education in Ukraine are determined. It is emphasized that a developmental basis for regulatory, scientific-methodical components of adult education are comprehensive assessment, analysis of the thematic spectrum of adult learning needs and opportunities for their satisfaction, quality assessment, territorial and financial accessibility of different types of educational programs. Some aspects of adult education centers activity have been shown in the article. В статье обоснована актуальность проблемы образования взрослых в современных социально-экономических условиях. Проанализированы приоритетные направления развития европейского образования взрослых. Акцентировано внимание на необходимости расширения круга поставщиков образовательных услуг для взрослых. Обоснована приоритетность развития неформального образования взрослых. Отмечено, что основу разработки нормативной, научно-методической составляющих образования взрослых составляют комплексная оценка, анализ тематического спектра учебных потребностей взрослых граждан, а также возможностей их удовлетворения, оценка качества, территориальной и финансовой доступности различных типов образовательных программ. Освещены некоторые аспекты деятельности центров образования взрослых. |
|
Publisher |
МДПУ ім. Б. Хмельницького
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/106510/1/Anishchenko%20O.V.%20_%20Adult%20education%20trends.pdf
Аніщенко, Олена Валеріївна (2015) Adult education trends: realities and prospects Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету, 2 (15). pp. 155-160. ISSN 2219-5203 |
|