ONTOLOGICAL APPROACH ТО CONSTRUCTION OF SUBJECT SPHERE ON BASIS OF QUANTUM FRAME MODEL
Наукові журнали Тернопільського державного медичного університету імені І.Я.Горбачевського
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ONTOLOGICAL APPROACH ТО CONSTRUCTION OF SUBJECT SPHERE ON BASIS OF QUANTUM FRAME MODEL
ОНТОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД К ПОСТРОЕНИЮ ПРЕДМЕТНОЙ ОБЛАСТИ НА ОСНОВЕ КВАНТОВО-ФРЕЙМОВОЙ МОДЕЛИ ОНТОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО ПОБУДОВИ ПРЕДМЕТНОЇ ОБЛАСТІ НА ОСНОВІ КВАНТОВО-ФРЕЙМОВОЇ МОДЕЛІ |
|
Creator |
Pikulyak, M. V.; ГВУЗ «Прикарпатский национальный университет имени В. Стефаника»
|
|
Description |
Application of the technology of the component planning of knowledge base in the adaptive educational system, developed on the basis of quantum-frame model, is investigated in the article.In accordance with such presentation, the ontological model of educational material at the level of quanta is constructed on the basis of semantic network of frames. The whole educational course is presented as a set of the separate modules which unite the great number of informative resources and great number of the test elements that control the level of study of educational material by a student. On results of testing the selection of the elements of content for the repeated or deep study takes place on the basis of relations which set the hierarchy of quanta and associative relations that link informative units.The offered technology provides possibility of the automatic generating of educational content that the most exactly meets the gaps in students’ knowledge.This method of structurization allows to realize the construction of individual educational trajectories for learners in the adaptive systems of knowledge transfer.
В статье рассмотрено применение технологии компонентного проектирования базы знаний в адаптивной обучающей системе, разработанной на основе квантово-фреймовой модели.В соответствии с таким представлением, онтологическая модель учебного материала на уровне квантов построена на основе семантической сети фреймов. Весь учебный курс представляется как набор отдельных модулей, которые объединяют множество информационных ресурсов и множество тестовых элементов, контролирующих уровень изучения студентом учебного материала. По результатам тестирования подбор элементов контента для повторного или углубленного изучения происходит на основе отношений, задающих иерархию квантов и ассоциативных отношений, связывающих информационные единицы.Предложенная технология обеспечивает возможность автоматического генерирования учебного контента, который наиболее точно соответствует пробелам в знаниях студента.Такой способ структурирования позволяет реализовать построение индивидуальных учебных траекторий для обучающихся в адаптивных системах передачи знаний. В статті розглядається технологія компонентного проектування бази знань в адаптивній навчальній системі, розроблена на основі квантово-фреймової моделі. Даний підхід дає можливість завдяки використанню онтологічних принципів автоматизувати процес побудови навчальних курсів відповідно до поточного рівня навченості студента. |
|
Publisher |
Ternopil State Medical University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-05-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/here/article/view/3792
10.11603/mie.1996-1960.2014.1.3792 |
|
Source |
Medical Informatics and Engineering; № 1 (2014)
Медицинская информатика и инженерия; № 1 (2014) Медична інформатика та інженерія; № 1 (2014) 1997-7468 1996-1960 10.11603/mie.1996-1960.2014.1 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/here/article/view/3792/3511
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
|
|