Запис Детальніше

ORGANIZATION PRINCIPLES OF PROBLEM-BASED LEARNING AT THE DEPARTMENT OF HISTOLOGY, CYTOLOGY AND EMBRYOLOGY IN THE CONDITIONS OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES

Наукові журнали Тернопільського державного медичного університету імені І.Я.Горбачевського

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ORGANIZATION PRINCIPLES OF PROBLEM-BASED LEARNING AT THE DEPARTMENT OF HISTOLOGY, CYTOLOGY AND EMBRYOLOGY IN THE CONDITIONS OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES
ПРИНЦИПЫ ОРГАНИЗАЦИИ ПРОБЛЕМНО-ОРИЕНТИРОВАННОГО ОБУЧЕНИя НА КАФЕДРЕ ГИСТОЛОГИИ, ЦИТОЛОГИИ И ЭМБРИОЛОГИИ В УСЛОВИЯХ ВНЕДРЕНИЯ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ НА КАФЕДРІ ГІСТОЛОГІЇ, ЦИТОЛОГІЇ ТА ЕМБРІОЛОГІЇ В УМОВАХ ВПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
 
Creator Klyuchko, S. S.; Запорізький державний медичний університет МОЗ України
 
Description The article by questioning senior researchers and students of the Department of Histology, Cytology and EmbryologyAuthority identified the main approaches to the formation of the principles of problem-based learning students and objective control in the conditions of modern information technologies. Implementation at the Department of Histology, Cytology andEmbryology test control for control of knowledge and case studies for the evaluation of clinical thinking allows us to give anobjective assessment of how students understand the connection between the theoretical material and practical actions, areable to analyze, synthesize the material and to predict development of the situation. To innovate the educational diagnosis canbe attributed to the successful use of the Department of Histology, Cytology and Embryology principles of modularity and ratingcontrol training using computer programs. The undoubted advantages of the rating control are: evaluation of the individualunits of work ensures the reliability of the control (test control and situational problems, diagnostics 2 micropreparations andelectron diffraction); so its form satisfies the requirements of content and construct validity (compliance with the forms andpurposes); Extended Monitoring integrates and implements motivational and educational functions; detailed and phasedcontrol procedure to develop students' skills of self-work, forms the experience of self-control in professional activities.
В статье путем анкетирования старших научных сотрудников и студентов кафедры гистологии, цитологии иэмбриологии определены основные подходы к формированию принципов проблемно-ориентированного обучениястудентов и его объективного контроля в условиях внедрения современных информационных технологий. Внедрениена кафедре гистологии, цитологии и эмбриологии тестового контроля для контроля знаний и ситуационных задач дляоценки развития клинического мышления позволяет дать объективную оценку того, насколько студенты понимаютсвязь между теоретическим материалом и практическими действиями, умеют анализировать, обобщать материал ипрогнозировать развитие ситуаций. К инновациям образовательной диагностики можно отнести успешное использо-вание на кафедре гистологии, цитологии и эмбриологии принципов модульного построения обучения и рейтинговогоконтроля с использованием компьютерных программ. Несомненные преимущества рейтингового контроля состоят вследующем: оценка результатов отдельных звеньев работы обеспечивает надежность контроля (тестовый контроль иситуационные задачи, диагностика 2 микропрепаратов и электронограммы); такая его форма удовлетворяет требованиясодержательной и конструктивной валидности (соответствие форм и целей); развернутый текущий контроль объединяети реализует мотивационную и воспитательную функции; детализированная и поэтапная процедура контроля развиваету студентов навыки самооценки работы, формирует опыт самоконтроля в профессиональной деятельности.
У статті шляхом анкетування старших наукових співробітників і студентів кафедри гістології, цитології та ембріології визначені основні підходи до формування принципів проблемно-орієнтованого навчання студентів і його об'єктивного контролю в умовах впровадження сучасних інформаційних технологій. Впровадження на кафедрі гістології, цитології та ембріології тестового контролю для контролю знань і ситуаційних завдань для оцінки розвитку клінічного мислення дозволяє дати об'єктивну оцінку того, наскільки студенти розуміють зв'язок між теоретичним матеріалом і практичними діями, вміють аналізувати, узагальнювати матеріал і прогнозувати розвиток ситуацій.До безперечних переваг рейтингового контролю віднесено: оцінку результатів окремих ланок роботи, що забезпечуєнадійність контролю (тестовий контроль і ситуаційні задачі, діагностика 2 мікропрепаратів і електронограми) та за-довольняє вимоги змістової і конструктивної валідності (відповідність форм і мети); розгорнутий поточний контроль(об'єднує і реалізує мотиваційну і виховну функції); деталізовану та поетапну процедуру контролю.
 
Publisher Ternopil State Medical University
 
Contributor


 
Date 2015-12-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/here/article/view/5439
10.11603/mie.1996-1960.2015.4.5439
 
Source Medical Informatics and Engineering; № 4 (2015)
Медицинская информатика и инжинерия; № 4 (2015)
Медична інформатика та інженерія; № 4 (2015)
1996-1960
10.11603/mie.1996-1960.2015.4
 
Language ukr
 
Relation http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/here/article/view/5439/5002