Запис Детальніше

QUALITY OF MEDICAL SERVICES: FEATURES, ROLE, FACTORS

Наукові журнали Тернопільського державного медичного університету імені І.Я.Горбачевського

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title QUALITY OF MEDICAL SERVICES: FEATURES, ROLE, FACTORS
ЯКІСТЬ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ: ОСОБЛИВОСТІ, РОЛЬ, ФАКТОРИ
 
Creator ПЕТРАШИК, Ю.М.
 
Description Purpose: to identify the characteristics of health services quality, to study factors and mechanisms capable provide quality in health care.Materials and methods. Methods of economic analysis, synthesis and deduction were used in the study to identify characteristics of quality of health services and its factors.Results. Quality of medical services provided by hospital in the certain degree caused by consumer expectations, opportunities of the payer and form of medical facility ownership. It is established that factors, which are able to provide quality in health care is an internal quality control of health services by institutions of health care and external certification of subjects that provide medical services.Conclusions. At absence of material reward mechanism, the only way to ensure quality is control over management and the patient, but it can only encourage to keep quality at the level required by the standards.KEY WORDS: health service, health care, quality, factors.
Мета: виявити особливості якості медичних послуг, вивчити фактори та механізми, що здатні забезпечити якість в охороні здоров'я.Матеріали і методи. У дослідженні використано методи економічного аналізу, синтезу та дедукції для виявлення особливостей якості медичних послуг та чинників, що на неї впливають.Результати. Якість медичної послуги, яку надає лікарня, певною мірою зумовлена очікуваннями споживача, можливостями платника і формою власності медичного закладу. Встановлено, що факторами, які здатні забезпечити якість в охороні здоров'я, є внутрішній контроль якості медичних послуг самими закладами охорони здоров'я та зовнішня сертифікація суб'єктів, які надають медичні послуги.Висновки. За відсутності механізму матеріальної винагороди єдиним засобом забезпечення якості є контроль з боку керівництва і пацієнта, але це стимулює лише до утримання якості на рівні, передбаченому стандартами.КЛЮЧОВІ СЛОВА: медична послуга, охорона здоров’я, якість, фактори.
 
Publisher I.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical University
 
Contributor

 
Date 2015-02-12
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/3504
10.11603/1681-2786.2014.3.3504
 
Source Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; № 3 (2014)
Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 3 (2014)
1681-2786
10.11603/1681-2786.2014.3
 
Language ukr
 
Relation http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/3504/3246
 
Rights ##submission.copyrightStatement##