Подолання негативних переживань як чинник професійного самовизначення студентів медичного коледжу
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/106591/
|
|
Title |
Подолання негативних переживань як чинник професійного самовизначення студентів медичного коледжу
Преодоление негативных переживаний как фактор профессионального самоопределения студентов медицинского колледжа Overcoming negative emotions as a factor of professional self-determination of students of medical college |
|
Creator |
Перепелиця, А. В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
61 Medical sciences |
|
Description |
Дисертацію присвячено вивченню особливостей та передумов формування професійного самовизначення майбутніх медичних сестер. Теоретично обґрунтовано та розроблено модель професійного самовизначення студента медичного коледжу. Розроблено й апробовано програму тренінгу подолання негативних переживань з метою попередження емоційного вигорання на етапі професійної підготовки. Результати формувального експерименту підтвердили припущення про те, що на процес змін професійного самовизначення внаслідок негативних переживань можна ефективно впливати в рамках навчального процесу у коледжі. Про це свідчать зміни в отриманих показниках з особистісних професійних якостей, які в експериментальній групі вищі, ніж в контрольній. Результати за рівнем емоційної стійкості вказують на позитивний формувальний вплив, з огляду на нижчі показники тривожності, емоційного вигорання в першій групі, ніж в другій. Визначені зміни професійних планів свідчать про позитивний формувальний вплив на студентів експериментальної групи. У ході реалізації поставлених завдань підтверджено достовірність висунутої гіпотези про те, що зміни професійного самовизначення з відмовою від професії медичної сестри відбуваються в результаті переживання студентом негативних емоцій під час виконання практичних навичок в лікувальних закладах, та залежать від особистісних професійно необхідних якостей, потрібних для праці в стресогенних ситуаціях. The dissertation features studying of peculiarities and prerequisites of professional self-determination of future nurses. It is theoretically grounded the professional self-determination of students of nurse profile and also determined factors influencing its development and changes among which are: age peculiarities and personal professional qualities, abilities. The attention is focused on negative emotions which take place in practical training of future nurse and can lead to the formation of emotional burnout, which we consider as manufactured by personality psychological defense mechanism in response to stressful situations. It was developed the model of professional self-determination of medical college’s student, which allows an integrated approach to the study of psychological characteristics of professional development, helps to differentiate students by level of professional self-determination (depending on the professional plans, motives and activities on the stage of choice of profession) and available professionally necessary personal qualities, and to determine the specific changes as a result of negative emotions while obtaining practical skills in the hospital. It was developed and tested training program “Prevention and overcoming of negative emotions during the practical activities of medical college’s students.” According to the tasks of research, forming influences were directed on development of personal qualities needed in the practical skills implementation in the presence of stress factors; on the analysis of professional situations which can cause negative emotions, and on studying methods of prevention of emotional burnout. Experience of trainings showed their effectiveness and certified the need for their implementation in practice of training of students of medical college. The results of forming experiment confirmed the assumption that the process of changes in professional self-determination because of negative emotions can effectively influenced within the educational process in college. That assumption was witnessed with differences of figures of personal professional qualities which in experimental group were higher than in control one. The results in terms of emotional stability indicate positive forming influence, due to lower rates of anxiety and emotional burnout in the first group than in the second. Also changes in professional plans indicate the loss of a significant number of personal among the students in the control group, while in the experimental group the given trend was almost not existed. During the implementation of the tasks it was received sufficient amount of theoretical and empirical information that verifies the hypothesis that changes in professional self-determination with the rejection of nurse profession occur as a result of the student’s experience of negative emotions during the execution of practical skills in hospitals and depend on personal professional necessary qualities required to work in stressful situations. The dissertation research does not cover all aspects of problem of medical college’s student personality formation. The prospects for further analysis are in deeper studying of adaptation to training of students at the eleven classes basis, improving practical approaches for the formation of emotional stability when dealing with stress factors and analyzing the need for professional selection to health educational institution. Диссертация посвящена изучению особенностей формирования профессионального самоопределения будущих медицинских сестер. Теоретически обоснована и создана модель профессионального самоопределения студента медицинского колледжа. Разработана и успешно апробирована программа тренинга преодоления негативных переживаний с целью предупреждения эмоционального выгорания на этапе профессиональной подготовки. Результаты формирующего эксперимента подтвердили предположение о том, что на процесс негативных изменений профессионального самоопределения можно эффективно влиять в рамках учебного процесса в колледже. Об этом свидетельствуют изменения в полученных показателях личностных профессиональных качеств, которые в экспериментальной группе выше, чем в контрольной. Повышение уровня эмоциональной устойчивости указывает на положительное влияние, отмечены более низкие показатели тревожности, эмоционального выгорания в первой группе, чем во второй. Выделенные изменения профессиональных планов свидетельствуют о позитивном формирующем влиянии на студентов экспериментальной группы. В ходе реализации поставленных задач подтверждена достоверность выдвинутой гипотезы о том, что негативные изменения профессионального самоопределения с отказом от профессии медицинской сестры происходят в результате переживания студентом негативных эмоций во время выполнения практических навыков в лечебных учреждениях, и зависят от личностных профессиональных качеств, необходимых для работы в стрессогенных ситуациях |
|
Date |
2016
|
|
Type |
Thesis
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
text text |
|
Language |
uk
uk uk |
|
Rights |
cc_by_nc_nd_4
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/106591/4/Disertatsiya_Perepelitsya.A_V.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/106591/2/oponent_1_Perep.pdf http://lib.iitta.gov.ua/106591/3/oponent_2_Perep.pdf Перепелиця, А. В. (2016) Overcoming negative emotions as a factor of professional self-determination of students of medical college Dissertation candidate thesis, Інститут психології імені Г. С. Костюка. |
|