Розвиток архітектури міжвоєнної Волині в умовах соціокультурних трансформацій ХХ століття
Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Розвиток архітектури міжвоєнної Волині в умовах соціокультурних трансформацій ХХ століття
Развитие архитектуры межвоенной Волыни в условиях социокультурных трансформаций ХХ века The development of architecture in the interwar Volyn under the socio-cultural transformations of the XX century |
|
Creator |
Михайлишин, Ольга Леонідівна
|
|
Subject |
архітектура
містобудування пам’ятка архітектури модернізм стиль соціокультурна трансформація модернізація Волинь архитектура градостроительство памятник архитектуры модернизм стиль социокультурная трансформация модернизация Волынь architecture city-planning monument of architecture modernism style socio-cultural transformation modernization Volyn |
|
Description |
Архітектура Волині 1921-1939 рр. – унікальне явище вітчизняної культури, в якому відобразились ідеалізовані уявлення про соціальну роль архітектури, прагнення модернізації, інерція реальних обставин; це – плід творчих зусиль, спрямованих на втілення державотворчих ідей, унаочнення суспільного поступу, символізацію культурно-цивілізаційного вибору. Соціокультурний і часовий детермінізм були визначальними моделями розвитку архітектури Волині. Містобудівна діяльність спрямовувалась на модернізацію забудови, вдосконалення планувального каркасу, реконструкцію міської тканини для унаочнення соціокультурних змін. Стилістичний розвиток визначався діалогом стилістичних систем, з якими ідентифікувалось поняття національної архітектурної традиції. Екстраполяція концепцій архітектурного авангарду на Волинь відіграла інтеграційну роль, урівнюючи категорії “сучасне” і “національне” стосовно архітектури. Пам’яткоохоронна діяльність була важливою для ідентифікації регіону як частини польського культурного простору. Архітектурна спадщина міжвоєнної Волині є цінним надбанням української та органічною частиною європейської архітектури. Архитектура Волыни 1921-1939 гг. – уникальное явление отечественной культуры, в котором отразились идеализированные представления о социальной роли архитектуры, модернизационные устремления, инерция реальных обстоятельств, это – плод творческих усилий, направленных на реализацию идеи государственного строительства, социального развития, символизацию культурно-цивилизационного выбора. Социокультурный и временной детерминизм были определяющими моделями развития архитектуры Волыни. Градостроительная деятельность направлялась на модернизацию застройки, усовершенствование планировочного каркаса, реконструкцию городской ткани для визуализации социокультурных изменений. Стилистическое развитие определялось диалогом стилистических систем, с которыми идентифицировалось понятие национальной архитектурной традиции. Экстраполяция концепций архитектурного авангарда на Волынь сыграла интеграционную роль, уравнивая категории “современное” и “национальное” в архитектуре. Охрана памятников была важна для идентификации региона как части польского культурного пространства. Архитектурное наследие межвоенной Волыни – ценное обретение украинской и органическая часть европейской архитектуры. Architecture of Volyn in 1921-1939 is a unique phenomenon of Ukrainian culture, which reflected the social aspirations of the epoch, idealized perceptions about the social role of architecture, desire for rapid modernization and high inertness of real circumstances; it is also a result of the creative activity of architects, which was aimed at the implementation of statehood ideas, visualization of the social progress, symbolization of cultural and civilizational choice. Architecture of Volyn in the interwar period reflected the system of European and national cultural values, different from those traditional for Volyn society. Both categories – “tradition” and “national culture” – define the main gist of the architectural development in the researched region, which was going on under tension between the past and the present. The determinism of time was one of the defining models of architectural development in Volyn in the interwar period. Time and its periods – the past, the present and the future created preconditions for the formation of aims and defined the specifics of means in every sphere of activity – city-planning, design, and preservation of monuments. The analysis of modern scientific knowledge in terms of architecture and city-planning of Volyn in the interwar period shows mainly the interest of Polish researchers in this topic. In the studies, carried out in the second part of the XX century and at the beginning of the XXI century, the architecture of the region was considered as a part of wide socio-cultural activity in the Second Rzech Pospolita. Till the end of the XX century the interwar architecture of Volyn lied beyond the interest of Ukrainian researchers, that fact caused stereotypical perceptions about the marginality of the heritage and collaterality of its architectural value in comparison to the monuments of the same period in the other regions of modern Ukraine. Historical conditions, social and cultural situation in Volyn in 1921-1939 have distinctively influenced the character, structure and peculiarities of development of architecture and city-planning of the region. Spatial and planning transformations of the city environment in Volyn were taking place under the influence and in the context of city-planning development trends of Western Europe and Poland. The city-planning activity was aimed at modernization, typological differentiation of buildings, improvement of the planning basis, reconstruction of the city texture, functional differentiation of the environment, inter alia with the purpose of visualization of socio-cultural changes. But the implementation of new principles of the European urban planning as “garden city” and “modern city” concepts was fragmental. The stylistic development of civil architecture in Volyn was taking place under the impact of ideological, political, social, economic, national, cultural and creative factors. The multidimensionality of the process was caused by negativist and contamination trends – the dialog of different stylistic systems, which were connected in the public perception of different social groups with the notion of architectural tradition. The extrapolation on Volyn of different concepts of architectural avant-garde and their implementation in the forms of functionalism, constructivism and Streamlined Style played the integration role, putting the categories of “modern” and “national” in terms of architecture on an equal basis. The image evolution of churches of different confessions reflected the social tasks, which stood before every religious institution in the region. For the Roman-Catholic Church it was the visual fixation of borders of spiritual influence by means of implementation of the concepts of Polish national romanticism in the architectural forms of “family” styles, regional schools of Polish folk architecture. For the Orthodox Church it was the underlining of the heritage of spiritual tradition and its long presence in the region by means of the use of “synodal style” and Volyn folk architecture forms. For the Evangelic-Lutheran Church it was the defining of a relative socio-cultural autonomy of the ethnic minorities, which confessed Protestantism, which was reflected in the stylistic conservatism of new temples. Protection of the cultural heritage was of a great importance for the identification of Volyn as part of Polish cultural space. Peculiarities and principles of development of architecture of Volyn during the interwar period, typical diversity of objects of architectural works and their descriptive and stylistic integrity as for the national tradition and concepts of West European modernism allows us to state that the architectural and city-planning heritage that is being researched, is a valuable property of Ukrainian culture and organic part of European one and deserves to be duly valuated and secured on the state level.
|
|
Date |
2014-09-18T09:00:37Z
2014-09-18T09:00:37Z 2014 |
|
Type |
Autoreferat
|
|
Identifier |
Михайлишин О. Л. Розвиток архітектури міжвоєнної Волині в умовах соціокультурних трансформацій ХХ століття : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора архітектури : 18.00.01 – теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури / Ольга Леонідівна Михайлишин ; Національний університет "Львівська політехніка". - Львів, 2014. - 34 с.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/24445 |
|
Language |
ua
|
|
Publisher |
Національний університет "Львівська політехніка"
|
|