Запис Детальніше

Розробка конструкцій та обґрунтування параметрів пружних шпонкових з’єднань

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Розробка конструкцій та обґрунтування параметрів пружних шпонкових з’єднань
Разработка конструкций и обоснование параметров пружных шпоночных соединений
Construction development and parameters justification for the resilient keyed joints
 
Creator Стрілець, Олег Романович
 
Subject шпонка
вал
маточина
пружне шпонкове з’єднання
шпонка
вал
ступица
упругое шпоночное соединение
key
shaft
hub
resilient keyed joint
 
Description Дисертаційна робота присвячена покращенню передавання обертальних моментів у приводах машин шпонковими з’єднаннями за рахунок зменшення їх жорсткості. У роботі викладено результати теоретичних та експериментальних досліджень запропонованих з’єднань з врахуванням реальних умов роботи. Науково обґрунтовано можливості використання з позитивним ефектом запатентованих напівжорстких та пружних шпонок у з’єднаннях валів з маточинами різних деталей. Розроблено принципово нові способи виготовлення пружних шпонок з обґрунтуванням розмірів їх заготовок. Запропонована нова класифікація шпонкових з’єднань, яка подає повну інформацію про сучасні конструкції шпонок і їх роботу, допомагає вибирати раціональну шпонку, найбільше здатну та економічну в даному з’єднанні. На основі складених розрахункових моделей та результатів теоретичних і експериментальних досліджень розроблені інженерні методи графічних розрахунків пружних шпонкових з’єднань при їх проектуванні. Диссертационная работа посвящена улучшению передачи крутящих моментов у приводах машин шпоночными соединениями за счёт уменьшения их жесткости. В работе изложены результаты теоретических и експериментальных исследований предложених соединений с учетом реальных условий работы. Научно обосновано возможности применения с положительным эффектом запатентованых полужестких и упругих шпонок в соединениях валов со ступицами разных деталей. Разработаны принципиально новые способы изготовления упругих шпонок с обоснованием размеров их заготовок. Предложена новая классификация шпоночных соединений, в которой подана полная информация о современных конструкциях шпонок и их работы, с её помощью можна выбрать рациональную шпонку, найболее придатную и экономичную в даном соединении. На основании составленых рассчетных моделей и результатов теоретических і экспериментальных исследований разработаны инженерные методы графических расчетов уругих шпоночных соединений при их проектировании. The thesis is devoted to the torque transmission improvement in the vehicle drives due to the keyed joints by reducing their rigidity. The paper presents the results of theoretical and experimental studies of the proposed connections with semirigid and resilient keys regarding the actual work environment. The possibility of a positive effect of patented semirigid and resilient keys in the joints of shafts with hubs of various elements scientifically substantiated. In order to prove it we’ve made the overview of existing methods of shafts connection as presented in the first chapter. It was concluded that due to the less rigidity of a key the torque between shafts can be transmitted more softly, avoiding shock loading, that positively affects not only shaft-hub joint itself but the whole drive in general. Also it turned out that existing classification of keyed joints is quiet limited and does not cover the whole variety of existing constructions of keys, therefore classical classification must be improved to make practical application of new keyed joints possible. Chapter two deals with the short exposition of new patented constructions of keyed joints. Also fundamentally new ways of manufacturing resilient keys with justification of their billets sizes are developed. A new keyed joints classification is suggested, which gives detailed information on the current designs of keys and their work and helps to select the most rational key to be most capable and cost in this connection. The third chapter contains analytical research of some typical resilient keys considering the possibility of their either static or dynamic loading of various types. Those types were: periodical loading; instant shock loading, that ends immediately or lasts invariably for a certain period; overloading. Computing models for analysis of the geometrical, kinematical, power parameters and strength of the connections with resilient and semiresilient keys were developed using classical methods of analytical mechanics, strengthen of materials, machines and mechanisms dynamics and elements of machines along with modern computer applications, programs and calculation algorithms. Final fourth chapter describes experimental research of resilient keyed joints. For that matter we developed a specialized stand with equipment that allows to reproduce static loading and to simulate aforementioned typical cases of dynamic loading. The keys with different rigidity were investigated in comparison with standard parallel rigid key. We compared results of theoretical and experimental research that led us to conclusion about the veracity of the obtained results. On the basis of computing models and the results of theoretical and experimental studies we developed engineering methods of graphical calculations for resilient keyed joints designing. The examples of those graphical methods presented in paper’s applications.
 
Date 2014-09-18T11:34:17Z
2014-09-18T11:34:17Z
2014
 
Type Autoreferat
 
Identifier Стрілець О. Р. Розробка конструкцій та обґрунтування параметрів пружних шпонкових з’єднань : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук : 05.02.02 – машинознавство / Олег Романович Стрілець ; Національний університет «Львівська політехніка». - Львів, 2014. - 22 с.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/24453
 
Language ua
 
Publisher Національний університет "Львівська політехніка"