THE CULTURE OF WRITTEN SPEECH FORMATION AT THE LESSONS OF UKRAINIAN ON THE BASIS OF COLLEGE
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
THE CULTURE OF WRITTEN SPEECH FORMATION AT THE LESSONS OF UKRAINIAN ON THE BASIS OF COLLEGE
ФОРМИРОВАНИЕ КУЛЬТУРЫ ПИСЬМЕННОЙ РЕЧИ НА ЗАНЯТИЯХ УКРАИНСКОГО ЯЗЫКА В УСЛОВИЯХ КОЛЛЕДЖА ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ НА ЗАНЯТТЯХ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В УМОВАХ КОЛЕДЖУ |
|
Creator |
Khoma, Tаtуana V.
|
|
Subject |
speech culture; writing; oral speech; an educational dictation
культура речи; письменная речь; устная речь; учебный диктант культура мовлення; писемне мовлення; усне мовлення; навчальний диктант |
|
Description |
The article deals with the urgent issue of the students’ speech development. The interconnection between the written and oral forms of speech is mentioned. Exercises and tasks on the culture of written speech formation are collected. The author offers different kinds of traditional and non-traditional dictations and provides the methodology of how to conduct them. The texts are taken from belles-lettres, history, arts, social and cultural contexts. They are professionally-orientedand are characterized on several levels: phonetics and phonemic, lexico-semantic, orthoepic, morphologic and syntactic. The attention is focused on the interconnection between the level of a person’s speech competence and the ability to feel confident in different communication situations.
В статье рассматривается актуальный вопрос развития речи студентов. Отмечается взаимосвязь устной и письменной ее форм. Подобраны упражнения и задания по формированию культуры письменной речи. Автором предлагаются отдельные виды традиционных и нестандартных учебных диктантов и объясняется методика их проведения. Тексты подобраны из классической художественной литературы, истории, искусства социокультурного содержания, профессионального направления и рассматриваются на нескольких уровнях: фонетико-фонематическом, лексико-семантическом, орфоэпическом, морфологическом и синтаксическом. Акцентировано внимание на взаимозависимости уровня речевой компетентности личности и овладения умениями ориентироваться в ситуациях общения. У статті розглядається актуальне питання щодо розвитку мовлення студентів. Зазначається взаємозв’язок усної та писемної його форм. Дібрано вправи і завдання з формування культури писемного мовлення. Автором пропонуються окремі види традиційних та нестандартних навчальних диктантів і з'ясовується методика їх проведення. Тексти добираються з класичної художньої літератури, історії, мистецтва соціокультурного змісту, професійного спрямування і розглядаються на кількох рівнях: фонетико-фонематичному, лексико-семантичному, орфоепічному, морфологічному та синтаксичному. Акцентовано увагу на взаємозалежності рівня мовленнєвої компетентності особистості й опанування уміннями орієнтуватися в ситуаціях спілкування. ссматривать студента как открытую самоорганизующуюся систему, которая стремится к саморазвитию. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-03-11
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/343
10.28925/2312-5829.2016.1.21725 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; № 1(13) (2016); 217-225
Educological discourse; № 1(13) (2016); 217-225 Освитологичный дискурс; № 1(13) (2016); 217-225 2312-5829 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/343/307
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
|