Запис Детальніше

Інноваційні теорії ринкотворення та розвитку бізнес-сегментів

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Інноваційні теорії ринкотворення та розвитку бізнес-сегментів
Innovative theory of market creation and development business segments
 
Creator Подольчак, Н. І.
Ясінська, А. І.
 
Subject споживачі
товари (роботи, послуги)
ціни
організації-виробники
ризики
ринок
бізнес-сегмент
ринкотворення
концепція квантово-економічного аналізу
“концепція блакитного океану”
“теорія обмежень”
концепція “інтелектуальне лідерство”
теорія цінностей та концепція ділової моделі
consumers
goods (works, services)
for organization-makers
risks
market
business segments
market creation
the concept of quantum-economic analysis
the strategy “Blue Ocean “
the theory of constraints
the concept of “intellectual leadership”
the theory of values and the concept of business model
 
Description Розглянуто сучасні теорії створення нових ринків та формування нових бізнес- сегментів: концепцію квантово-економічного аналізу, стратегію “блакитного океану”, теорію обмежень, концепцію “інтелектуальне лідерство”, теорію цінностей та концепцію ділової моделі. Згідно із концепцією квантово-економічного аналізу, творення нового ринку можливе, коли комбінація етапів розвитку товару, компанії та ринку є сприятливою для існування. У разі отримання недозволеної комбінації у матриці КЕА необхідно її видозмінювати на дозволену, яка створить умови для розвитку підприємства. Концепція “блакитного океану” основана на ідеї концентрації зусиль організації не на конкурентній боротьбі, а на виокремленні бізнес-сегменту у існуючому ринку або створенні абсолютно нового ринку. Концепція ділової моделі наголошує на інноваційно-стимулювальній дії ризиків для утворення нових ринків (чи окремих бізнес-сегментів) та визначає споживчоорієнтованість ринкотворчих процесів. Теорія обмежень спрямована на розкриття внутрішнього потенціалу організації для вирішення виробничо-господарських, управлінських чи інших проблем з метою пропонування ринку якісних товарів за доступними цінами. Теорія творення цінностей спрямована на формування цінності організації через пошук її власної ідентичності для максимального забезпечення потреб споживачів. Концепція інтелектуального лідерства зосереджується на важливості систематичного прогнозування стану та розвитку ринкового середовища, а також визначення та формування потреб споживачів. Дослідження цих теорій дало змогу виокремити фактори стимулювання ринкотвірних процесів, а саме: споживачі (їх реальні та потенційні потреби), товари (роботи, послуги), ціни, організації-виробники, а також ризики (як стимулювальні до виживання у ринковому середовищі фактори). The modern theory of the creation of new markets and development of new business segments are researched: the concept of quantum-economic analysis, the strategy of “blue ocean”, theory of constraints analysis, the concept of “intellectual leadership”, theory of value and the concept of the business model. According to the concept of quantum-economic analysis – a new market creation is possible when combination of stages for product development, the company and the market is favorable for existence. In the case of a combination of matrix unauthorized QEA it is necessary to modify the acceptable which will create conditions for enterprise development. Knowledge of the field success QEA, enables the design stage to abandon the project doomed to failure.The concept of “Blue Ocean” is based on the idea of focusing that organizations do not compete, and the singling business segment in existing markets or creates entirely new market. Authors blue oceans replaced competition in the creative process of creating a new system of values for customers and for own company. The concept of business model emphasizes innovation and stimulating action risks the creation of new markets (or separate
business segments) and determines customer oriented in the market creation processes. The
main elements of the model are: consumer choice, the choice of scale, strategic control and
receive remuneration for their activities. Business model is the only systems of its elements are
in close relationship and mutual need and meet the needs of customers. Theory of constraints analysis aims at the disclosure of internal capacity of the organization to address supply-economic, managerial or other problems, to market offering quality products at affordable prices. The essence of the theory is reduced to the identification and optimization of the “bottleneck”, which, according to the terminology of the concept are the problem areas of the company. The process of finding and strengthening of problem areas is endless process that ensures every new level of performance. The theory of value creation aims at fostering the values of the organization, through a search of its own identity and maximization of satisfaction the consumers needs. Thus identifying their own unique organization makes it a long-term strategy and creates new market. The concept of intellectual leadership focuses on the importance of systematically predicting the state and development of the market environment and to identify the needs of consumers and formation. Reach intellectual leadership ability can at best use of the product hidden abilities and special skills of employees. The concept of intellectual leadership considers the business as a movement from the creation of future markets to dominate them. The study of these theories makes it possible to isolate those factors that contribute process of creation market – consumers (their real and potential needs), product (works, services) for organization producing goods, as well as risks (like stimulating to survive in the market environment factors).
 
Date 2016-03-10T09:15:47Z
2016-03-10T09:15:47Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Подольчак Н. І. Інноваційні теорії ринкотворення та розвитку бізнес-сегментів / Н. І. Подольчак, А. І. Ясінська // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць. – 2015. – № 819. – С. 287–298. – Бібліографія: 14 назв.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/31591
 
Language ua
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки