Запис Детальніше

Имплементарный подход при моделировании энергетических процессов динамически позиционирующего судна

Цифровой репозитарии Национального технического университета "Харьковский политехнический институт" (eNTUKhPIIR)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Имплементарный подход при моделировании энергетических процессов динамически позиционирующего судна
 
Creator Будашко, Виталий Витальевич
 
Subject судовая энергетическая установка
комбинированный пропульсивный комплекс
моделирование математическое
передача мощности
эффективность
регулирование
ship power plants
combined propulsion complex
mathematical modeling
transfer of power
efficiency
regulation
 
Description В результате анализа энергетических процессов в судовых энергетических установках комбинированных пропульсивных комплексов в различных эксплуатационных режимах создана стратегия построения математических моделей указанных комплексов. Стратегия основана на имплементации векторов возмущающих воздействий, изменяющих гидродинамические характеристики судна, на векторную плоскость энергетических характеристик. Предложенный подход к моделированию энергетической установке судна, находящегося в режиме динамического позиционирования, позволил учесть: а) особенности настроек ПИД-регуляторов частотных электроприводов подруливающих устройств; б) автоматических регуляторов напряжения среднеоборотных дизель-генераторов; в) эксплуатационные характеристики всех управляемых объектов комплекса и судна при передаче мощности к гребным винтам.
Purpose. Creation of a mathematical model of the ship's power plant (SPP) combined propulsion complexes (CPC) that takes into account the behavior of all objects, including the ship itself, the transfer of power from the medium speed diesel generators on the propellers, which will allow to take into account the hydrodynamic properties of the vessel and their impact on the energy processes in SPP CPC. Methodology. The analysis of energy processes in the SPP CPC in different operating conditions resulted in creation of a strategy for constructing mathematical models of SPP CPC. This strategy is based on the implementation on the vector plane resulting power characteristics of SPP vectors disturbances, leading to the deviation of the hydrodynamic characteristics of the ship during operation dynamic positioning. The result allowed to consider not only the features of setting PID-governors of frequency converters of electric thrusters but the automatic voltage regulators of medium speed diesel generators as well. Results. Within the research work a software package Ships_CPC in MatLab/Simulink was developed under the state budget project «Concepts, technologies and waysof improving ship power plants combined propulsion complexes» at the Department of Electromechanics and Electrical Engineering of Odessa National Maritime Academy. Originality. This complex represents a set of functional blocks of the components SPP CPC, built on the principle of «input-output». The simulation results demonstrate the ability to use software package Ships_CPC to study the effect of various settings on the energy regulators of processes SPP CPC, which can develop and integrate the different strategies of automatic voltage regulators. Practical value. Since software complex Ships_CPC was developed under Open system technology, it can reorganize, retune and integrate in processes of any difficulties with further completion in the form of a universal structure.
 
Date 2016-01-18T13:33:17Z
2016-01-18T13:33:17Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Будашко В. В. Имплементарный подход при моделировании энергетических процессов динамически позиционирующего судна / В. В. Будашко // Электротехника и Электромеханика = Electrical engineering & Electromechanics. – 2015. – № 6. – С. 14-19.
http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/19306
 
Language ru
 
Publisher НТУ "ХПИ"