Запис Детальніше

Оцінювання і вибір контрагента аутсорсингу методом аналізу ієрархій

Цифровой репозитарии Национального технического университета "Харьковский политехнический институт" (eNTUKhPIIR)

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Оцінювання і вибір контрагента аутсорсингу методом аналізу ієрархій
Evaluation and selection of outsourcing counterparty by the analytic hierarchy process
 
Creator Брінь, Павло Володимирович
Прохоренко, Олена Вікторівна
 
Subject відносини договірні
корисність
contractual relationships
utility
 
Description Вступ. Розвиток господарських відносин аутсорсингу зумовлює актуальність проблеми вибору найбільш прийнятного контрагента. Для вибору останнього у договірних відносинах, зокрема постачання, набув застосування метод аналізу ієрархій Т. Сааті. Але відносини аутсорсингу не вичерпуються лише договорами постачання, тому оцінювання відповідності майбутнього контрагента вимогам, що обумовлені видами аутсорсингу, є нагальним питанням. Мета. Метою досліджень є розробка методичних засад оцінювання і вибору контрагента аутсорсингу. Метод. При проведенні дослідження використовувались загальнонаукові методи узагальнення і абстрагування, а також діалектичні методи: принцип розвитку як переходу кількісних змін у якісні, економіко-математичне моделювання. Результати. За даними проведених досліджень, можна виокремити чотири типові стратегії аутсорсингу, які відрізняються основною метою, затребуваним ресурсом постачальника, формою договірних відносин, участю в капіталі або управлінні процесом. Відповідність контрагента обраній стратегії описується специфічними вимогами, які змінюють свою корисність (вагу) залежно від стратегії. Вимоги, що мають однакову для всіх стратегій корисність, є загальними. Для обрання найбільш прийнятного до обраної стратегії контрагента запропоновано чотирирівневу ієрархію, де проміжними рівнями є набори загальних і специфічних вимог, а нижчим рівнем – сукупність альтернативних контрагентів. Для заповнення матриць попарних порівнянь обґрунтоване використання двох шляхів: прямого (зворотного) відношення – для показників, які мають безперервну функцію корисності; або порівняння категорій контрагентів – для показників, які мають дискретну функцію корисності. Визначено корисності специфічних вимог залежно від стратегії аутсорсингу, а також розраховано власний вектор матриці, що визначає ваги кожної вимоги в межах певної стратегії. Остаточний вибір контрагента відбувається за принципом максимуму. Застосування запропонованих засад підвищує якість і обґрунтованість управлінських рішень.
Introduction. The development of economic outsourcing relations causes relevance of selecting the most suitable contractor. For selecting a counterparty in a contractual relationship, including delivery, analytic hierarchy process by T. Saati is widely used. But outsourcing relationships are not limited to only supply contracts that is why the future contractor assessment regarding types of outsourcing is an urgent matter. Purpose. The purpose of the research is to develop a methodological framework of outsourcing contractor evaluatiing and selecting. Method. In the research general scientific methods of generalization and abstraction, and dialectical methods were used: a principle of transition from quantitative to qualitative changes and economic modeling. Results. According to the research four typical outsourcing strategies can be identified which could differ by a primary purpose, a demand resource provider, a form of contractual relations, an equity or a management process. The compliance of a contractor for the chosen strategy is described by specific requirements that change their usefulness (weight) depending on the strategy. The requirements which are the same for all strategies are common. To select the most appropriate partner according to the chosen strategy the four-level hierarchy was proposed with sets of general and specific requirements, and a set of alternatives. For filling the matrix of pairwise comparisons two ways were used: direct (inverse) relationship for indicators that have a continuous utility function and discrete for figures that have a discrete utility function. The usefulness of specific requirements depending on the strategy of outsourcing was determined and the eigenvector of the matrix that determines the weight of each requirement within a strategy was calculated. The final choice of a contractor is based on the principle of maximum. The application of the proposed frame work improves the quality and validity of administrative decisions.
 
Date 2016-01-22T14:09:49Z
2016-01-22T14:09:49Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Брінь П. В. Оцінювання і вибір контрагента аутсорсингу методом аналізу ієрархій / П. В. Брінь, О. В. Прохоренко // Економічний аналіз : зб. наук. пр. – Тернопіль : ВПЦ ТНЕУ "Економічна думка", 2015. – Т. 19, № 2. – С. 33-40.
http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/19444
orcid.org/0000-0001-7069-1431
orcid.org/0000-0001-7374-3727
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher ВПЦ Тернопільського національного економічного університету "Економічна думка"