Запис Детальніше

Система організованого впливу на творчу діяльність дітей

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106862/
 
Title Система організованого впливу на творчу діяльність дітей
Система организованного воздействия на творческую деятельность детей
The system is organized influence on the creative activity of children
 
Creator Біла, І.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Стаття присвячена проблемі розвитку творчої діяльності дітей, зокрема творчого конструювання. Розширено знання про дитячу творчість, визначено підхід до аналізу та організації творчої діяльності дітей крізь призму стратегіального підходу.
Творча діяльність, творче конструювання визначено як процес розв’язання творчих задач, який представляє собою адекватну модель процесу творчості. З’ясовано характеристики особистісних та процесуальних регуляторів творчої діяльності. До базових компонентів творчості дітей віднесено процесуально-динамічний аспект (що передбачає аналіз всього процесу творчого пошуку) та індивідуально-регулятивний (який проявляється в суб’єктивних мисленнєвих тенденціях дітей).
Представлено систему організованого впливу та супроводу творчої діяльності дітей, програма «Дитяча творча конструктологія», в основі якої – конструкторська діяльність, а також інші найбільш поширені види діяльності дітей: гра, спостереження, експериментування, малювання тощо. Зміст програми представляє собою послідовну серію спеціальних завдань, творчих ігрових вправ (інформаційно-рецептивних, репродуктивних, дослідницьких, евристичних). Структура програми включає теоретико-інформаційний, підготовчо-практичний та творчо-конструкторський блок, які передбачають актуалізацію, набуття опорних знань дітей про механізми творчих дій, теоретичних відомостей про суть та специфіку стратегій у повсякденному житті; створення передумов розвитку творчих тенденцій в процесі виконання практичних завдань; формування творчих мисленнєвих дій, розвиток навичок конструкторської діяльності; розв’язання творчих задач, що вимагає самостійного вибору механізмів у різних умовах.
Визначено психолого-педагогічні умови, принципи що стимулюють дитячу творчість, встановлено найбільш ефективні засоби та форми розвитку пізнавальної активності, дитячої творчості.
Статья посвящена проблеме развития творческой деятельности детей, в том числе творческого конструирования. Расширены знания о детском творчестве, определен подход к анализу и организации творческой деятельности детей сквозь призму стратегиального подхода.
Творческая деятельность, творческое конструирование определены как процесс решения творческих задач, который представляет собой адекватную модель процесса творчества. Определены характеристики личностных и процессуальных регуляторов творческой деятельности. К базовым компонентам детского творчества отнесены процессуально-динамический аспект (который предполагает анализ всего процесса творческого поиска) и индивидуально-регулятивный (проявляющийся в субъективных мыслительных тенденциях детей).
Представлена система организованного воздействия и сопровождения творческой деятельности детей, программа «Детская творческая конструктология», в основе которой – конструкторская деятельность, а также другие наиболее распространенные виды деятельности детей: игра, наблюдения, экспериментирование, рисование и т.п. Содержание программы представляет собой последовательную серию специальных задач, творческих игровых упражнений (информационно-рецептивных, репродуктивных, исследовательских, эвристических). Структура программы включает теоретико-информационный, подготовительно-практический и творчески-конструкторский блоки, предусматривающие приобретение, актуализацию опорных знаний детей о механизмах творческих действий, теоретических сведений о характере и специфике стратегий в повседневной жизни; создание предпосылок развития творческих тенденций в процессе выполнения практических заданий; формирование творческих мыслительных действий, развитие навыков конструкторской деятельности; решение творческих задач, которые требует самостоятельного выбора механизмов в различных условиях.
Определены психолого-педагогические условия, принципы стимулирующие детское творчество, установлены наиболее эффективные средства и формы развития познавательной активности, детского творчества.
The article is devoted to the problem of creative activities of children, including creative designing. Expanded knowledge about children's creativity, determined approach to the analysis and organization of children's creativity in the light of strategical approach.
Creative activities, creative design is defined as the process of solving creative problems, which is an adequate model of creativity. It is shown personal characteristics and process controls of creative designing. Procedural aspects (provides an analysis of the entire process of creative search) and individual aspect ( appears in subjective ways of thinking of the children) are the basic components of children's creativity.
The program "Children's Сreative Кonstruktologiya" has presented the system of organized influence and supportive control of children's creative activities. As a base of this program we have activities of design and the most popular children's activities such as: play, observation, experiments, drawing etc. The program's content is a consistent series of specific tasks, creative playing different exercises. The structure of the program includes theoretically-information, practically-training and creative design units. These units provide updating, gaining of the basic children's knowledge about the mechanism of creative actions, theoretical information about the meaning and specific strategies in everyday life, create prerequisites for the development of creative trends during the performance of practical tasks, creation of thought about creative actions, development of design activity's skills, finding solution to solving the tasks that require self-selected mechanisms in the different conditions.
Psychological and pedagogical conditions, principles that stimulate children's creativity are being detected. The most effective ways and forms of development of cognitive activity and children's creativity are being established.
 
Publisher Аксіома
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106862/1/%D0%91%D1%96%D0%BB%D0%B0%20%D0%86.%D0%9C.%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
Біла, І.М. (2015) The system is organized influence on the creative activity of children Проблеми сучасної психології, 29. pp. 55-70. ISSN 2227-6246