Запис Детальніше

Застосування европейських критеріїв оцінювання якості у створенні українських шкільних підручників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106886/
1619
 
Title Застосування европейських критеріїв оцінювання якості у створенні українських шкільних підручників
Using European criteria of evaluation of quality of schoolbooks for creating Ukrainian schoolbooks
Применение европейских критериев оценки качества школьных книг в создании украинских учебников
 
Creator Гораш, Катерина Вікторівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Авторами статті визначено головні наукові підходи до створення шкільних підручників; здійснено дослідження щодо вимог, визначених вітчизняними вченими, та європейських критеріїв оцінювання якості шкільних підручників.
The authors of this article describe main scientific approaches to the creation of textbooks for school and research requirements defined by Ukrainian scientists in the field of assessment of a quality of school textbooks and study European criteria for evaluation of textbooks’ quality.
A process of creating new Ukrainian textbooks is enough complicated and full of contradictions. It is connected with economic, social and political problems of our country but we also need to improve scientific approaches to the creation of modern Ukrainian textbooks and determine unified system of requirements and criteria for quality evaluating.
Authors also explore the European experience of evaluating of quality of textbooks on the example of criteria of the BESA (the international competition of Best European Schoolbook Award). Authors point out that European criteria could help to define priorities in teaching-learning process and could be adopted and implemented in Ukrainian practice of creating a new generation of textbooks.
Авторами статьи определены главные научные подходы к созданию школьных учебников; проведено исследование относительно требований, определенных отечественными учеными, и европейских критериев оценки качества школьных учебников.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106886/1/Varava%20Gorash%20SchoolboksEvaluation.pdf
Гораш, Катерина Вікторівна (2014) Using European criteria of evaluation of quality of schoolbooks for creating Ukrainian schoolbooks Проблеми сучасного підручника, 1 (14). pp. 700-900. ISSN 978-966-644-382-6