Запис Детальніше

Ідея національно-патріотичного виховання школярів у добу Української революції: за матеріалами журналу «Вільна українська школа» (1917–1920)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106919/
 
Title Ідея національно-патріотичного виховання школярів у добу Української революції: за матеріалами журналу «Вільна українська школа» (1917–1920)
Идея национально-патриотического воспитания школьников во время Украинской революции: по материалам журнала «Вільна українська школа» (1917–1920)
The Idea of National-Patriotic Education of Schoolchildren in the Ukrainian Revolution Period: on Materials of the Ukrainian Pedagogical Vilna Ukraiinska Shkola Journal (1917-1920)
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У статті розкрито ідеї українських педагогів, освітян щодо національно-патріотичного виховання школярів на сторінках журналу «Вільна українська школа» (1917–1920) задля їх осмислення в сучасному освітньому і виховному просторі. Аналіз матеріалів журналу засвідчив, що крізь призму зарубіжного досвіду, критичного аналізу успадкованої денаціоналізованої системи виховання в умовах відсутності української школи в Російській імперії українські педагоги розмірковували над суттю понять «національне виховання», «національно-патріотичне виховання». Особливу увагу сконцентровано на ідеях щодо ролі та значення національно-патріотичного виховання для розвитку української дитини зокрема й української нації загалом. Виявлено, що педагоги з власного досвіду, спираючись на ідеї вітчизняних і зарубіжних педагогів, називали дієві засоби національного виховання: українська школа, українська мова навчання, зміст освіти, запровадження предметів українознавства (українська мова і література, історія і географія України); позанавчальна робота і позашкільна освіта, зокрема присвячені відомим українським культурним діячам літературно-музичні свята, екскурсії, гуртки, українська пісня (створення національних хорів), українська книга, українська бібліотека, українська іграшка, учнівські організації; періодична преса тощо. Аргументовано, що зі сторінок часопису постає стратегічна мета національного виховання – виховання у дітей і молоді поваги і любові до Батьківщини, українського народу задля утвердження України як авторитетної держави у світі; становлення громадянина-патріота.
В статье раскрыты идеи украинских педагогов, общественных деятелей о национально-патриотическом воспитании школьников на страницах журнала «Вільна українська школа» (1917–1920) для их осмысления в современном образовательном и воспитательном пространстве. На основе анализа материалов журнала показано, что сквозь призму зарубежного опыта, критического анализа унаследованной денационализированной системы воспитания в условиях отсутствия украинской школы в Российской империи, украинские педагоги рассуждали о сущности понятий «национальное воспитание», «национально-патриотическое воспитание». Особое внимание сконцентрировано на идеях относительно роли и значения национально-патриотического воспитания для развития украинского ребенка в частности и украинской нации в целом. Выявлено, что педагоги из собственного опыта, опираясь на идеи отечественных и зарубежных педагогов, называли действенные средства национального воспитания: украинская школа, украинский язык обучения, содержание образования, введение предметов украиноведения (украинский язык и литература, история и география Украины); внеучебная работа и внешкольное образование, в том числе посвященные известным украинским культурным деятелям литературно-музыкальные праздники, экскурсии, кружки, украинская песня (создание национальных хоров), украинская книга, украинская библиотека, украинская игрушка, ученические организации; периодические издания и т.д. Аргументировано, что на страницах журнала прослеживается стратегическая цель национального воспитания – воспитание у детей и молодежи уважения и любви к Родине, украинскому народу ради утверждения Украины как авторитетного государства в мире; становление гражданина-патриота.
The article reveals the idea of the Ukrainian teachers and educationalists concerning national-patriotic education of schoolchildren published in the Ukrainian Pedagogical Vilna Ukraiinska Shkola Journal (1917-1920) in order to interpret them in the modern educational space. The analysis of the materials published in the journal showed that the Ukrainian teachers reflected on the essence of such concepts as “national education” and “national-patriotic education” through the prism of foreign experience, critical analysis of inherited denationalized system of education under conditions of the absence of Ukrainian school in the Russian Empire. Special attention is focused on the ideas about the role and importance of national-patriotic education for the development of the Ukrainian child in particular and the Ukrainian nation in general. It is revealed that the teachers defined the following active means of national education taken into consideration their own experience and based on the national and foreign teachers’ ideas: the Ukrainian school, the Ukrainian language of teaching, content of education, introduction of subjects on Ukrainian studies (the Ukrainian language and Literature, History and Geography of Ukraine); educational activities in out-of-school hours, arrangement of literary and music festivals, excursions and clubs devoted in particular to the well-known Ukrainian cultural workers, Ukrainian song (the arrangement of the national choirs), Ukrainian books, Ukrainian library, Ukrainian toy, pupils’ organizations; periodicals and others. Having analysed the journal the author of the article argues that she has found out that the strategic aim of national education was to educate respect and love for motherland, Ukrainian people for the sake of Ukraine to be an authoritative state in the world; to form a citizen-patriot.
 
Publisher ПП "Видавництво "Рідна школа""
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106919/1/statya_berezivska.pdf
Березівська, Лариса Дмитрівна (2016) The Idea of National-Patriotic Education of Schoolchildren in the Ukrainian Revolution Period: on Materials of the Ukrainian Pedagogical Vilna Ukraiinska Shkola Journal (1917-1920) Рідна школа, 1 (1033). pp. 57-62. ISSN 0131-6788