Запис Детальніше

THEORY OF THE PLOT BY BORIS NAVROTSKY

Синопсис: текст, контекст, медіа

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THEORY OF THE PLOT BY BORIS NAVROTSKY
ТЕОРИЯ СЮЖЕТА БОРИСА НАВРОЦКОГО
ТЕОРІЯ СЮЖЕТУ БОРИСА НАВРОЦЬКОГО
 
Creator Sinchenko, Oleksiy
 
Description The present article deals with the reconstructing Borys Nawrocki's plot theory considering the synchronic and the diachronic contexts. As the base of his theory are Veselovski's, Shklovski's, Beletski's conceptions that are the subject to critical revision. Nawrocki offers its own methodological rules concerning the meaning of the plot and offers a definition of the plot conceived as a system that contains three elements: situation, type, connection. Considering all the elements of the plot, Nawrocki reviews Veselovski's learning of motive, linking it with all the elements of the plot. Nawrocki's search logic unfolds like this: sense arises as an awareness of images; awareness of images arises as an awereness of their organization; the organization of the images of poetic work leads to understanding its composition, and the composition of the complex poetic work is the plot. It's too difficult to insert the proposed theory in the narratology or in the the science of plot. Both directions are deprived of linking with the main thing for Nawrocki - the human livelihoods, the meaning that the literature is disclosure of the human activity and first of all designed to answer its basic questions of the world.
Впервые в отечественном литературоведении проводится реконструкция теории сюжета неопотебнянца Бориса Навроцкого, включая ее синхронный и диахронный контексты. Основанием для его теории служат концепции Александра Веселовского, Виктора Шкловского и Александра Белецкого, которые подлежат теоретико-литературной ревизии. Ученый формирует свои методологические правила в понимании сюжета, а также впервые в украинском литературоведении предлагает определение сюжета. Навроцкий смыслит сюжет как систему, состоящую из трех элементов: ситуации, типа и связи. Включая все перечисленные элементы сюжета ученый пересматривает взляды Веселовского на мотив, связывая последний со всеми элементами сюжета. Поисковая логика Навроцкого выстраивается следующим образом – «рація» возникает как результат понимания образов; понимание образов – понимание их организации; организация образов поэтического произведения ведет к пониманию его композиции, а композиция сложного поэтического произведения и есть сюжет. Представленное Навроцким понимание сюжета тяжело соотнести и с нарратологией, и с сюжетологией. Оба направления в присущем им схематизме не имеют главного для Навроцкого – связи с человеческой жизнедеятельностью, понимания, что литература и есть человеческая деятельность и преимущественно создана для того, чтобы отвечать на ее вопрошаемость к миру
У статті чи не вперше у вітчизняному літературознавстві реконструйовано теорію сюжету неопотебнянця Бориса Навроцького з урахуванням як синхронного, так і діахронного контекстів. Підґрунтям його теорії слугують концепції О. Веселовського, В. Шкловського та О. Білецького, що підлягають критичній ревізії. Навроцький пропонує власні методологічні правила в розумінні сюжету, а також вперше в українському літературознавстві пропонує визначення сюжету, що мислиться як система, що вміщує три елементи: ситуацію, тип та зв’язок. Із урахуванням усіх елементів сюжету науковець переглядає вчення Веселовського про мотив, пов’язуючи його з усіма елементами сюжету. Пошукова логіка Навроцького розгортається так: рація виникає як усвідомлення образів; усвідомлення образів – усвідомлення їхньої організації; організація образів поетичного твору провадить до розуміння його композиції, а композиція складного поетичного твору і є сюжет. Запропоноване Навроцьким розуміння сюжету важко увібгати і в наратологію, і в сюжетологію. Обидва спрямування у своєму схематизмі позбавлені головного для Навроцького – зв’язку з людською життєдіяльністю, розуміння, що література є виявом людської діяльності і насамперед покликана відповісти на її базові запити до світу.
 
Publisher Borys Grinchenko Kyiv University
 
Date 2016-03-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/192
10.28925/2311-259X.2016(1)135
 
Source Synopsis: Text, Context, Media; Nr 1(13) (2016)
Синопсис: текст, контекст, медіа; № 1(13) (2016)
Синопсис: текст, контекст, медиа; № 1(13) (2016)
Synopsis: Text, Context, Media; No 1(13) (2016)
2311-259X
10.28925/2311-259X.2016(1)
 
Language ukr
 
Relation http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/192/187
 
Rights Авторське право (c) 2019 Oleksiy Sinchenko
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0