NONE-QUILIBRIUM TRIBOLOGY FRICTION INTERACTION OF FRICTION PAIRS OF BRAKING DEVICES (part one)
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
NONE-QUILIBRIUM TRIBOLOGY FRICTION INTERACTION OF FRICTION PAIRS OF BRAKING DEVICES (part one)
НЕРАВНОВЕСНАЯ ТРИБОЛОГИЯ ПРИ ФРИКЦИОННОМ ВЗАИМОДЕЙСТВИИ ПАР ТРЕНИЯ ТОРМОЗНЫХ УСТРОЙСТВ (часть первая) НЕРІВНОВАЖНА ТРИБОЛОГІЯ ПРИ ФРИКЦІЙНІЙ ВЗАЄМОДІЇ ПАР ТЕРТЯ ГАЛЬМІВНИХ ПРИСТРОЇВ (частина перша) |
|
Creator |
ЖУРАВЛЕВ, Д. Ю.; Ивано-Франковский национальный технический университет нефти и газа
|
|
Subject |
electrothermochemical friction; friction pair; metal or polymer friction element; electronic and ionic theory; robust approach; energy assessment of lining resources
UDC 621.891 электротермомеханическое трение; пара трения; металлический и полимерный фрикционный элемент; электронно-ионная теория; робастный подход; энергетическая оценка ресурса накладок УДК 621.891 електротермомеханічне тертя; пара тертя; металевий і полімерний фрикційний елемент; електронно-іонна теорія; робастний підхід; енергетична оцінка ресурсу накладок УДК 621.891 |
|
Description |
In friction pairs of braking devices non-equilibrium tribology is observed during the constantchange of internal and external performance parameters in their surface and subsurface layersat the electrothermomechanical friction. It is known that a brake pulley rim is a thermal energystorage accumulator and a polymer lining is a positive (ions) and negative (electrons) chargeintegrator. During the electrothermomechanical friction of micro-projection contact spots ofmetal-polymer friction pairs depending on the liberation performance of electrons and ionsfrom their working surfaces different contact types are formed at interaction sites. They arecoated with films having the surface resistance which affects their electrical conductivity. Thedurability of the contact film determines the energy loading of the contact spots of microprojectiontribounits
Неравновесная трибология во фрикционных парах трения тормозныхустройств выражается в непрерывном изменении внутренних и внешних экс-плуатационных параметров в их поверхностных и подповерхностных слояхпри электротермомеханическом трении Нерівноважна трибологія у фрикційних парах тертя гальмівних пристроїв виражається убезперервній зміні внутрішніх і зовнішніх експлуатаційних параметрів в їх поверхневихі підповерхневих шарах при електротермомеханічному терті |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-04-06
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/9995
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 4(69) (2015); 43-50
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 4(69) (2015); 43-50 Проблемы трения и изнашивания; № 4(69) (2015); 43-50 |
|
Language |
ru
|
|