A COMPUTATIONAL MODEL OF THE CORROSIVE DAMAGE OF STEEL RAIL TANKS
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
A COMPUTATIONAL MODEL OF THE CORROSIVE DAMAGE OF STEEL RAIL TANKS
РАСЧЕТНАЯ МОДЕЛЬ КОРРОЗИОННЫЕ ПОВРЕЖДЕНИЯ СТАЛЬНЫХ ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫХ ЦИСТЕРН РОЗРАХУНКОВА МОДЕЛЬ КОРОЗІЙНОГО ПОШКОДЖЕННЯ СТАЛЕВИХ ЗАЛIЗНИЧНИХ ЦИСТЕРН |
|
Creator |
МАКАРЕНКО, В. Д.; Нiжинський агротехнічний iнститут Нацiонального унiверситету бiоресурсiв i природокористування Украiни
ТАРАБОРКІН, Л. А.; Інститут електрозварювання ім.Є.О.Патона НАН Украiни ЛУКАЧ, В. С.; Нiжинський агротехнічний iнститут Нацiонального унiверситету бiоресурсiв i природокористування Украiни ВАСИЛЮК, В. I.; Нiжинський агротехнічний iнститут Нацiонального унiверситету бiоресурсiв i природокористування Украiни КОЗАЧЕНКО, Н. В.; Нiжинський агротехнічний iнститут Нацiонального унiверситету бiоресурсiв i природокористування Украiни |
|
Subject |
model; corrosion; activity; reaction zone; diffusion
UDC 621.791.01 модель; коррозия; активность; реакционная зона; диффузия УДК 621.791.01 модель; корозія; активність; реакційна зона; дифузія УДК 621.791.01 |
|
Description |
It was established that the force of chemical cohesion has decisive influence on the formationof the products of corrosive damages and on the origin and accumulation of oxide layers on thesurfaces of railroad tank cars, which transport reactivity. Reactive products transported in thetanks are a source of the oxygen entering to the reaction zone. Ionic-anionic composition of thetransported mixture favorably influences on the completion of just a lattice of oxidizing surface,but not pure metal. Thus, the higher the oxidative capacity of the environment, that is, thehigher the content of free oxygen or in the form of compounds, then the more it contributesgreatly to the formation of oxides on the metal surface. To determine the thickness of the oxidelayer at the "metal-environment" boundary, a mathematical model of forming the oxide layer,taking into account the active interaction of metal with the environment, was created. The basisof the method of mathematical modeling for the studied process was conceptions and equationsof diffusion kinetics (reaction diffusion)
Установлено, что решающее влияние на образование продуктов коррозионных повреждений железнодорожных цистерн, транспортирующих химически активные продукты, имеют силы химического сцепления. Для определения толщины окисного слоя на границе «металл-среда» создана математическая модель формирования окислительного слоя с учетом активной взаимодействия металла со средой. В основу метода математического моделирования для исследуемого процесса положено понятие и уравнения диффузионной кинетики (реакционной диффузии) Установлено, що вирішальний вплив на утворення продуктів корозійних пошкоджень залiзничних цистерн, які транспортують хімічно активні продукти, мають сили хімічного зчеплення. Для визначення товщини окисного шару намежі «метал-середовище» створено математичну модель формування окисного прошарку з урахуванням активноі взаємодії металу з середовищем. В основу методу математичного моделювання для досліджуваного процесу покладено поняття і рівняння дифузійної кінетики (реакційної дифузії) |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-04-06
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/10000
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 4(69) (2015); 82-87
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 4(69) (2015); 82-87 Проблемы трения и изнашивания; № 4(69) (2015); 82-87 |
|
Language |
uk
|
|