Запис Детальніше

Дослідження копінг-стратегій у дітей старшого дошкільного віку

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14311/
 
Title Дослідження копінг-стратегій у дітей старшого дошкільного віку
Исследование копинг-стратегий у детей старшого дошкольного возраста
Research of Coping Strategies for Children of Senior Preschool Age
 
Creator Даценко, Тетяна Олександрівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті підкреслено необхідність комплексного вивчення страхів, зокрема дитячих, щоб мати цілісне уявлення про них. Дослідження особливостей опрацювання та подолання страхів (копінг-стратегій) у дітей дошкільного віку надзвичайно важливе, адже саме цей аспект ще недостатньо описаний психологічною наукою. Автором запропоновано програму, організацію та методи дослідження копінг-стратегій із подолання страхів у дітей старшого дошкільного віку. Виявлено основні копінг-стратегії, які доступні дітям у 5-6 років і здійснено їх класифікацію у залежності від того, на якому рівні вони проходять. Також представлено перелік даних стратегій за частотою їх використання дітьми. Означені перспективи подальших досліджень даного питання.
В статье подчеркнута необходимость комплексного изучения страхов, в том числе детских, чтобы иметь целостное представление о них. Исследование особенностей обработки и преодоления страхов (копинг-стратегий) у детей дошкольного возраста чрезвычайно важно, ведь именно этот аспект еще недостаточно описан психологической наукой. Автором предложена программа, организация и методы исследования копинг-стратегий по преодолению страхов у детей старшего дошкольного возраста. Выявлены основные копинг-стратегии, которые доступны детям в 5-6 лет и осуществлена их классификация в зависимости от того, на каком уровне они проходят. Также представлен перечень данных стратегий по частоте их использования детьми. Указанные перспективы дальнейших исследований данного вопроса.
The necessity of complex study of fears is underline in the article, including child, that integral idea about them. Research of features of treatment and overcoming of fears (coping) for the children of preschool age is very important, in fact exactly this aspect yet is described not enough by psychological science. An author is offer the program, organization and methods of research of coping on overcoming of fears for the children of senior preschool age. Basic coping strategies that is accessible to the children in 5-6 and their classification is carried out depending on that are educed, what level they pass at. The list of these strategies is also presented on frequency of their use by children.
Coping strategies can be: 1) cognitive level, when a child tries to get rid from fears to decide a problem, processes fears, to attain balance; 2) behavioral level, when a child "meets" fear by abstracting, aggression, physical activity, playing etc.; 3) avoidance, that we distinguished separately, as unproductive strategy. The results of previous researches showed that cognitive coping is not characteristic for the children of preschool age. However some researches including our show that part of children possesses such strategies of overcoming of fear. Thus, we can sum up, that 5-6-years-old children, as a rule, prefer to behavioral (i.e. to the real actions that will do a situation less threatening), but not cognitive coping strategies (i.e. to change opinion of threatening situation or object of fear). It is important and that will avoid behavior occupies the third and seventh places in a list. It shows that preschool children only study actively to overcome fear and the adult must be always alongside, to support a child in necessary for her moment.
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14311/1/Datsenko_2016.pdf
Даценко, Тетяна Олександрівна (2016) Дослідження копінг-стратегій у дітей старшого дошкільного віку Педагогічний процес: теорія і практика (1(52)). с. 50-54. ISSN 2078-1687