Запис Детальніше

Становлення і розвиток інклюзивної педагогіки як галузі педагогічного знання

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14335/
 
Title Становлення і розвиток інклюзивної педагогіки як галузі педагогічного знання
Становление и развитие инклюзивной педагогики как отрасли педагогического знания
Becoming and development of inclusive pedagogy as a branch of pedagogical knowledgе
 
Creator Мартинчук, Олена Валеріївна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description – Стаття присвячена розгляду ґенези інклюзивної педагогіки в Україні як галузі педагогічного знання скрізь призму розвитку освіти для дітей з особливими потребами за кордоном і в Україні. Простежено трансформацію методологічних підходів до спільного навчання і виховання дітей з порушеннями розвитку і дітей, які таких порушень не мають; спрямованість наукового пошуку на розроблення концепцій щодо забезпечення входження особи з порушеннями розвитку в соціум; формування науково-дослідницької проблематики у сфері інклюзивної педагогіки; зв’язок інклюзивної педагогіки з практикою підготовки фахівців до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Це стало основою для спроби здійснити періодизацію процесу розвитку інклюзивної педагогіки як науки про навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі. Зокрема, виокремлено в розвитку інклюзивної педагогіки три періоди: імпліцитний, експліцитний та інституціональний, визначено їх часові межі та подано коротку змістову характеристику.
На основі проведеного наукового пошуку виділено такі періоди: перший період (XI ст. – друга половина XIX ст.) – імпліцитний або підготовчий, який характеризується усвідомленням необхідності розроблення науково-теоретичних засад навчання і виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку; другий період (друга половина XIX ст. – початок XXI ст.) – експліцитний, в ньому оформлюються науково-теоретичні засади інклюзивної педагогіки; третій період (початок XXI ст. – донині) – інституціональний; його суб’єктом стає фахівець, чиє професійне становлення ґрунтується на вивченні інклюзивної педагогіки, формуванні фахової компетентності у сфері інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Схарактеризовано сучасні проблеми інклюзивної педагогіки: усталення понятійно-категоріального апарату, забезпечення освітнього процесу в закладі з інклюзивною формою навчання, розроблення технологій інклюзивного навчання дітей різних нозологій в різних освітніх установах.
Статья посвящена рассмотрению генезиса инклюзивной педагогики в Украине как отрасли педагогического знания сквозь призму развития образования для детей с особыми потребностями за рубежом и в Украине. Исследовано трансформацию методологических подходов к совместному обучению и воспитанию детей с нарушениями развития и детей, которые таких нарушений не имеют; направленность научного поиска на разработку концепций обеспечения вхождения лиц с нарушениями развития в социум; формирование научно-исследовательской проблематики в сфере инклюзивной педагогики; связь инклюзивной педагогики с практикой подготовки специалистов к инклюзивному обучению детей с особыми образовательными потребностями. Это стало основой для попытки осуществить периодизацию процесса развития инклюзивной педагогики как науки об обучении и воспитании детей с особыми образовательными потребностями в общеобразовательном пространстве. В частности, выделены в развитии инклюзивной педагогики три периода: имплицитный, эксплицитный и институциональный, определены их временные границы и дана краткая содержательная характеристика.
На основе проведенного научного поиска выделены следующие периоды: первый период (XI в. – вторая половина XIX в.) – имплицитный или подготовительный, который характеризуется осознанием необходимости разработки научно-теоретических основ обучения и воспитания детей с нарушениями психофизического развития; второй период (вторая половина XIX в. – начало XXI в.) – эксплицитный, в нем оформляются научно-теоретические основы инклюзивной педагогики; третий период (начало XXI в. – по сей день) – институциональный; его субъектом становится специалист, чье профессиональное становление основывается на изучении инклюзивной педагогики, формировании профессиональной компетентности в сфере инклюзивного обучения детей с особыми образовательными потребностями.
Охарактеризованы современные проблемы инклюзивной педагогики: уточнение понятийно-категориального аппарата, обеспечение образовательного процесса в учреждении с инклюзивной формой обучения, разработка технологий инклюзивного обучения детей разных нозологий в различных образовательных учреждениях.
Article deals with the genesis of inclusive education in Ukraine as a branch of pedagogical knowledge through the prism of education for children with special needs abroad and in Ukraine. It has been traced the transformation of methodological approaches to collaborative learning and education of children with disabilities and children who do not have such violations; focus scientific research on the development of concepts to ensure the entry of persons with disabilities in society; forming of research issues in the field of inclusive pedagogy; connection with the practice of inclusive pedagogy training specialists to inclusive education of children with special educational needs. This became the basis for trying to make a periodization of the development of inclusive pedagogy as the science of learning and education of children with special educational needs in a general area. It was singled out three periods of the development of inclusive pedagogy: the implicit, explicit and institutional, defined their timeframe and submitted a brief semantic description.
Based on scientific research it was identified the following periods: the first period (XI century – the second half of the XIX century.) - implicit or preparatory which is characterized by knowledge of need to develop scientific-theoretical foundations of education and upbringing of children with mental and physical disabilities; second period (second half of XIX century - beginning of XXI century.) - explicit, it issued scientific and theoretical principles of inclusive pedagogy; third period (beginning of the XXI century - present day) - institutional; specialist becomes the main subject, whose professional development is based on the study of inclusive pedagogy, formation of professional competence in the field of inclusive education for children with special educational needs.
It is determined the current problems of inclusive pedagogy: instituting of conceptual-categorical apparatus, providing of educational process in the establishment of inclusive learning, developing of technologies of inclusive education of children of different nosology in various educational institutions.
 
Publisher Кам`янець-Подільський: ПП Медобори-2006
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14335/1/O_Martynchuk_APKO%28PN%29ZNP_7_2_KSPKIO_IL.PDF
Мартинчук, Олена Валеріївна (2016) Становлення і розвиток інклюзивної педагогіки як галузі педагогічного знання Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 7, у 2 т./ за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова, 1 (7). с. 260-280. ISSN 2413-2578