IMPROVEMENT OF THE OPERATIONAL PROPERTIES OF ETHANOL MOTOR FUELS BY MICRODOSES OF CARBON SPHEROIDAL NANOCLUSTERS
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
IMPROVEMENT OF THE OPERATIONAL PROPERTIES OF ETHANOL MOTOR FUELS BY MICRODOSES OF CARBON SPHEROIDAL NANOCLUSTERS
УЛУЧШЕНИЕ ЭКСПЛУАТАЦИОННЫХ СВОЙСТВ ЭТАНОЛЬНЫХ МОТОРНЫХ ТОПЛИВ МИКРОДОЗАМИ УГЛЕРОДНЫХ СФЕРОИДАЛЬНЫХ НАНОКЛАСТЕРОВ ПОЛІПШЕННЯ ЕКСПЛУАТАЦІЙНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЕТАНОЛЬНИХ МОТОРНИХ ПАЛИВ МІКРОДОЗАМИ КАРБОНОВИХ СФЕРОЇДАЛЬНИХ НАНОКЛАСТЕРІВ |
|
Creator |
Гайдай, О. О.
Пилявський, В. С. Полункін, Є. В. |
|
Subject |
—
ethanol fuel; nanodimensional carbonic additive; chemmotological characteristics of fuel UDC 004.056.5662.758.2 — этанольное топливо; наноразмерная углеродная присадка; химмотологические характеристики топлива УДК 662.758.2 — етанольне паливо; нанорозмірна карбонова присадка; хіммотологічні характеристики палива УДК 662.758.2 |
|
Description |
In the paper evidence-based compounding of alternative fuel with the high content of an oxygenate (ethyl alcohol ~ 85%) and spheroidal nanodimensional carbon clusters as the modifying additives is for the first time carried out. The unusual fact of increase of the pressure of saturated steam (PSS) with addition of nanocarbon clusters of CNOs is investigated. Extreme dependence of PSS on hold time of fuel with the specified additive is established. It is determined that the created alternative fuels on the antiwear properties prevail over usual oil fuels thanks to effect of structurization as a result of action of the nanostructural centers. It is proved that additives of nanocarbon clusters of CNOs in mixed fuels effectively slow down corrosion processes on details of the fuel equipment and cylinder-piston group of engines. The carried-out motor tests of the fuels developed that the mixed fuel in comparison with oil A-95 gasoline have shown essential advantages of alternative fuels on the key operational parameters: increase in value of the maximum torque, effective efficiency, reduction of specific effective fuel consumption and toxic emissions.
В работе впервые проведено научно обоснованное компаундирование альтернативного топлива с высоким содержанием оксигената (этилового спирта ~ 85%) и сфероидальными наноразмерными углеродными кластерами в качестве модифицирующих присадок. Исследован необычный факт повышения давления насыщенных паров (ДНП) с добавлением наноуглеродных кластеров CNOs. Установлена экстремальная зависимость ДНП от времени выдержки топлива с указанной присадкой. Установлено, что созданные альтернативные топлива по своим противоизносным свойствам преобладают над обычными нефтяными топливами благодаря эффекту структурообразования в результате действия наноструктурных центров. Доказано, что добавки наноуглеродных кластеров CNOs в смесевые топлива эффективно тормозят коррозионные процессы на деталях топливной аппаратуры и цилиндропоршневой группы двигателей. Проведенные моторные испытания разработанных смесевых топлив в сравнении с нефтяным бензином А-95 показали существенные преимущества альтернативных топлив по основным эксплуатационным параметрам: увеличение значения максимального крутящего момента, эффективного коэффициента полезного действия, уменьшение удельного эффективного расхода топлива и токсичных выбросов. У роботі вперше проведено науково обґрунтоване компаундування альтернативного палива з високим вмістом оксигенату (етилового спирту ~85%) та сфероїдальними нанорозмірними вуглецевими кластерами як модифікуючих присадок. Досліджено незвичайний факт підвищення тиску насичених парів (ТНП) із додаванням нановуглецевих кластерів CNOs. Встановлено екстремальну залежність ТНП від часу витримки палива з вказаною присадкою. Встановлено, що створені альтернативні палива за своїми протизносними властивостями переважають звичайні нафтові палива, що є результатом ефекту структуроутворення внаслідок дії наноструктурних центрів. Доведено, що домішки нанокарбонових кластерів CNOs у сумішеве паливо ефективно гальмують корозійні процеси на деталях паливної апаратури та циліндро-поршневої групи двигунів. Проведені моторні випробування розроблених сумішевих палив порівняно з нафтовим бензином А-95 показали суттєві переваги альтернативних палив за основними експлуатаційними параметрами: збільшення значення максимального крутного моменту, ефективного коефіцієнта корисної дії, зменшення питомої ефективної витрати палива та токсичних викидів. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-04-29
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/10085
|
|
Source |
Наукоємні технології; Том 29, № 1 (2016); 3-8
Science-based technologies; Том 29, № 1 (2016); 3-8 Наукоемкие технологии; Том 29, № 1 (2016); 3-8 |
|
Language |
uk
|
|