SPECIFICITY OF USE OF GEOSPATIAL DATA FOR AERONAUTICAL TASKS
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
SPECIFICITY OF USE OF GEOSPATIAL DATA FOR AERONAUTICAL TASKS
СПЕЦИФИКА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ГЕОПРОСТРАНСТВЕННЫХ ДАННЫХ ДЛЯ ЗАДАЧ АЭРОНАВИГАЦИИ СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ГЕОПРОСТОРОВИХ ДАНИХ ДЛЯ ЗАДАЧ АЕРОНАВІГАЦІЇ |
|
Creator |
Касім, А. М.; V.М. Glushkov Institute of Cybernetics of National Academy of Sciences of Ukraine
Касім, М. М.; National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine Ясенев, С. О.; National Aviation University |
|
Subject |
—
geospatial data; digital maps; aeronautical information; air traffic management; dynamic scene UDC 004.932.75: 652:656.7.052.002.5 (045) — геопространственные данные; цифровые карты; аэронавигационная информация; управление воздушным движением; динамическая сцена УДК 004.932.75: 652:656.7.052.002.5 (045) — геопросторові дані; цифрові карти; аеронавігаційна інформація; управління повітряним рухом; динамічна сцена УДК 004.932.75: 652:656.7.052.002.5 (045) |
|
Description |
Increasing the speeds and the number of aircrafts causes the growth of computational complexity of the processes of their visualization, identification and interaction with them in real time which necessitates their exact binding to the terrain over which they move and the need to create a system of their adequate display. The analysis performed in this paper is to consider the structural characteristics of such systems and the specifics of their functioning. The purpose of the article is the description of the air navigation systems, working with geospatial databases. The peculiarities of representation spatially-distributed information were considered to determine the location of mobile objects. Methods of creating the map databases in dynamic systems based on properties of digital maps and precision of geodetic framework were given. The task of integration of air navigation systems and modern geoinformational technologies was disclosed.
Увеличение скоростей и количества воздушных судов приводит к повышению сложности процессов их визуализации, распознавания и взаимодействия с ними в реальном времени, что вызывает необходимость их точной привязки к местности, над которой они движутся, и потребность в создании системы их адекватного отображения. Анализ, проведенный в данной работе, заключается в рассмотрении структурных особенностей таких систем и специфики их функционирования. Целью статьи является описание аэронавигационных систем, работающих с базами геопространственных данных. Рассмотрены особенности представления пространственно-распределенной информации для определения местоположения подвижных объектов. Приведены методы создания картографических баз данных в динамических системах с учетом свойств цифровых карт и точности геодезической основы. Раскрыта задача интеграции аэронавигационных систем и современных геоинформационных технологий. Підвищення швидкостей і кількості повітряних суден зумовлює збільшення складності процесів їх візуалізації, розпізнавання і взаємодії з ними у реальному часі, що викликає необхідність їх точної прив’язки до місцевості, над якою вони рухаються, і потребу у створенні системи їх адекватного відображення. Аналіз, який проведений у даній роботі, полягає у розгляді структурних особливостей таких систем та специфіки їх функціонування. Метою статті є опис аеронавігаційних систем, що працюють із базами геопросторових даних. Розглянуто особливості подання просторово-розподіленої інформації для визначення місцеположення рухомих об’єктів. Приведені методи створення картографічних баз даних у динамічних системах із врахуванням властивостей цифрових карт і точності геодезичної основи. Розкрито завдання інтеграції аеронавігаційних систем і сучасних геоінформаційних технологій. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-04-29
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/10087
|
|
Source |
Наукоємні технології; Том 29, № 1 (2016); 16-22
Science-based technologies; Том 29, № 1 (2016); 16-22 Наукоемкие технологии; Том 29, № 1 (2016); 16-22 |
|
Language |
uk
|
|