Запис Детальніше

Соціально-психологічний потенціал педагогічної спільноти

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14357/
2078-1687
 
Title Соціально-психологічний потенціал педагогічної спільноти
Социально-психологический потенциал педагогического сообщества
Sociаl-psychologycal potencial of educational community
 
Creator Петрунько, Ольга Володимирівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статі проаналізовано і визначено феномени «спільнота», «педагогічна спільнота», «спільнототвірні ознаки», «соціально-психологічний потенціал спільноти». Показано особливості функціонування цих феноменів у сучасному «мережевому суспільстві» на прикладі педагогічної спільноти як специфічного соціального прошарку суспільної еліти, що виконує важливі суспільні функції. Визначено чинники єдності, солідарності й конкурентоздатності сучасної педагогічної спільноти. Проаналізовано спільнототвірні ознаки педагогічної спільноти, що становлять її соціально-психологічний потенціал, та умови актуалізації й деактуалізації цього потенціалу.
В статье проанализированы и определены феномены «сообщество», «сообщество-образующие признаки», «педагогическое сообщество», «социально-психологический потенциал педагогического сообщества». Показаны особенности функционирования этих феноменов в современном «сетевом обществе» на примере педагогического сообщества – как специфической социальной прослойки общественной элиты, выполняющей важные общественные функции. Показаны факторы единства, солидарности и конкурентоспособности современного педагогического сообщества. Проанализированы сообщество-образующие признаки педагогического сообщества, составляющие его социально-психологический потенциал, а также условия актуализации и деактуализации этого потенциала.
The phenomena «community», «community’s consolidation factors», «educational community», «sociаl-psychologycal рotential of educational community» аre analysed and determinated in the article. The features of functioning of these phenomena in modern «network society» are rotined an example of educational community as a specific social stratum of public elite. The factors of unity, solidarity and competitiveness of modern educational community are determinated. The society-formative signs and social-psychological potential of educational community analysed. In the article analyzes the structure of consolidated potential of educational community and its most vulnerable "nodes". The terms of actualization and deactualization of educational community potential are certain. The article designated factors of actualization and, conversely, factors of deactualization of consolidated potential of educational community in the fateful conditions of social change. It is shown that important factors of consolidating and guarantee of basic social needs satisfaction for educational community (in security, affiliation, involvement) are: 1) the confidence for their own night mission; 2) the absence of a rigid external competition pedagogical community with other professional communities to the general employment market; 3) a high level of rationing and formalization of pedagogical activity, which reduces the internal psychological risks in conditions of instability.
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2016-01-28
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14357/1/O_Petrunko_KPP_IL.pdf
Петрунько, Ольга Володимирівна (2016) Соціально-психологічний потенціал педагогічної спільноти Педагогічний процес: теорія і практика, 1 (52). с. 55-60. ISSN 2078-1687