Запис Детальніше

Исследование свойств темперамента и самооценки личности у студентов высшего учебного заведения

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14398/
http://www.sportedu.org.ua/html/journal/2016-N2/index-e.html
 
Title Исследование свойств темперамента и самооценки личности у студентов высшего учебного заведения
Study of personality’s temperament and self-assessment of higher educational establishments’ students
 
Creator Ляшенко, Валентина Миколаївна
Туманова, Валентина Миколаївна
Гацко, Олена Володимирівна
 
Subject Web of Science
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Abstract. Purpose: analysis of temperament and self-assessment characteristics in higher educational
establishment students. Material: in the research 1st and 2nd year students (n=30) participated. Questioning was
used, with the help of which personality’s self assessment and temperament characteristics were estimated.
Results: the study of students’ temperament structure showed low demand in mastering of objective world and
strive for mental and physical labor. High indicator of social activity and interpersonal skills was registered. The
following indicators of self-assessment were received: 15% of students had too low self-assessment, 50% of
students have adequate self-assessment and 10% have excessively high self-assessment. Conclusions: quickness
of psychic processes (tem and rhythm), impressiveness and emotional sensitivity are important features of
temperament. Students demonstrated feeling of anxiety and worry in respect to their studying at university. Besides
the have sensitivity to failures to non coincidence of the desired and the results. студентов. With it students have adequate self assessment.
Цель: проведение психодиагностического исследования свойств темперамента и самооценки личности у студентов высшего учебного заведения. Материал: В исследовании принимали участие студенты первого-второго курса в количестве 30 человек. Применялось анкетирование. Оценивалась самооценка личности и свойства темперамента. Результаты: исследование структуры темперамента у студентов показало низкий уровень потребности в освоении предметного мира и стремления к умственному и физическому труду, однако хороший показатель социальной активности и коммуникабельности. В отношении самооценки показатели следующие: заниженной самооценкой обладают – 15% опрошенных, тенденция к занижению наблюдается у 25% опрошенных, адекватной самооценкой обладают – 50% и тенденция к завышению у 10% опрошенных.
Мета: проведення психодіагностичного дослідження властивостей темпераменту і самооцінки особистості у студентів вищого навчального закладу. Матеріал: в дослідженні взяли участь студенти першого-другого курсу в кількості 30 чоловік. Застосовувалося анкетування. Оцінювалася самооцінка особистості і властивості темпераменту. Результати: дослідження структури темпераменту у студентів показало низький рівень потреби в освоєнні предметного світу і прагнення до розумової і фізичної праці, проте хороший показник соціальної активності і комунікабельності. Відносно самооцінки показники наступні: заниженою самооцінкою володіють – 15% опитаних, тенденція до заниження спостерігається в 25% опитаних, адекватною самооцінкою володіють – 50% і тенденція до завищення в 10% опитаних.
 
Publisher PRINTHOUSE (B02 № 248 750, 13.09.2007)
 
Date 2016-04
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14398/1/V_Lyashenko_V_Tumanova_E_Gatsko_FVS_GI.pdf
Ляшенко, Валентина Миколаївна та Туманова, Валентина Миколаївна та Гацко, Олена Володимирівна (2016) Study of personality’s temperament and self-assessment of higher educational establishments’ students Physical Education of Students 2016;2, 2016 (2). с. 19-24. ISSN 2308-7250