Запис Детальніше

Наукові підходи до розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін будівельного профілю

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/165929/
http://nmc-pto.dp.ua/doc/2016/kordos_33.pdf
 
Title Наукові підходи до розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін будівельного профілю
Научные подходы к развитию профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин строительного профиля
Scientific approaches to development of professional culture for teachers delivering special subjects of construction type
 
Creator Михнюк, М.І.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure
 
Description У даній статті розглядаються наукові підходи до розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін будівельного профілю: культурологічний, аксіологічний, компетентнісний, діяльнісний, системний, креативний, особистісно орієнтований. Культурологічний підхід є комплексом методологічних принципів і способів, котрі сприяють розширенню поля професійно-педагогічної діяльності. Аксіологічний підхід сприяє формуванню
основних цінностей і ціннісних орієнтацій, безпосередньо пов’язаних із розвитком культури
викладачів спеціальних дисциплін. Компетентнісний підхід
передбачає вдосконалення аксіологічної, загальнокультурної, дидактичної, фахової (будівельної), методичної, комунікативної, психологічної і
моніторингової компетентностей. Системний підхід надає можливість визначити пріоритетні напрями професійного розвитку, структурувати його зміст, здійснювати безперервне особистісне вдосконалення і самовдосконалення викладачів спеціальних дисциплін.
Діяльнісний підхід характеризується сукупністю професійно-педагогічних задач, до яких відносяться: проектування навчально-виховного процесу, методичне забезпечення викладання спеціальних дисциплін, організація й управління навчально-виховним процесом
в ПТНЗ. Креативний підхід спрямований на творчий розвиток викладачів спеціальних дисциплін. Особистісно орієнтований підхід до розвитку професійної культури забезпечує проектування дидактичних засобів і методичних рекомендацій, прогнозу
вання форм, методів і технологій, спрямованих на розвиток особистості фахівця.
В данной статье рассматриваются научные подходы к развитию профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин строительного профиля: культурологический, аксиологический, компетентностный, деятельностный, системный, креативный, личностно ориентированный. Культурологический подход представляет собой комплекс методологических принципов и способов, которые способствуют расширению поля профессионально-педагогической деятельности. Аксиологический подход способствует формированию основных ценностей и ценностных ориентаций, непосредственно связанных с развитием культуры преподавателей специальных дисциплин. Компетентностный подход предполагает совершенствование аксиологической, общекультурной, дидактической, профессиональной (строительной), методической, коммуникативной, психологической и мониторинговой компетенций. Системный подход позволяет определить приоритетные направления профессионального развития, структурировать его содержание, осуществлять непрерывное личностное совершенствование и самосовершенствование преподавателей специальных дисциплин. Деятельностный подход характеризуется совокупностью профессионально- педагогических задач, к которым относятся: проектирование учебно-воспитательного процесса, методическое обеспечение преподавания специальных дисциплин, организация и управление учебно-воспитательным процессом в ПТУ. Креативный подход направлен на творческое развитие преподавателей специальных дисциплин. Личностно ориентированный подход к развитию профессиональной культуры обеспечивает проектирование дидактических средств и методических рекомендаций, прогнозирование форм, методов и технологий, направленных на развитие личности специалиста.
The article discusses the following scientific approaches to the development of professional culture of teachers delivering special subjects concerning the field of construction: culturological, axiological, competence, activity, systematic, creative, personality oriented ones.Culturological approach is a set of methodological principles and methods that contribute to providing the wide range of vocational and pedagogical performance. Axiological approach facilitates the formation of core values and values that are directly related to the development of culture of a teacher delivering special subjects. Competence approach implies improving axiological, general culture, didactic, professional (construction), methodological, communicative, psychological and monitoring competencies. Systematic approach seeks to identify priority areas of professional development, to structure its content, to realize continuous personal improvement and self improvement of teachers delivering special subjects. Activity approach is characterized by professional and educational problems such as: educational process design, methodological support for teaching special subjects, organization and management of educational process at vocational schools. Creative approach is aimed at development of creative thinking of teachers delivering special subjects. Personality oriented approach in the development of professional culture ensures planning of didactic instruments and methodological guidelines, forecasting of forms, methods and technologies directed at development of an expert’s personality.
 
Publisher ТОВ "НВП Поліграфсервіс"
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/165929/1/%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_9.docx.pdf
Михнюк, М.І. (2015) Scientific approaches to development of professional culture for teachers delivering special subjects of construction type Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна освіта, 9. pp. 20-26.