Запис Детальніше

Інклюзивна освіта: формування наукового тезаурусу

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14481/
 
Title Інклюзивна освіта: формування наукового тезаурусу
Инклюзивное образование: формирование научного тезауруса
Inclusive education: formation of scientific thesaurus
 
Creator Мартинчук, Олена Валеріївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
Збірники наукових праць
 
Description У статті розглядається проблема формування наукового тезаурусу інклюзивної освіти. Зроблено спробу розглянути інклюзивну освіту (нову педагогічну систему) як соціокультурний феномен з позиції методології системного підходу. Окреслено потребу у науково-методичному забезпеченні інклюзивної освіти, що сприяло появі інклюзивної педагогіки як нової вітчизняної педагогічної галузі знань. Визначено сутність, об’єкт, предмет, мету і завдання інклюзивної педагогіки. Проаналізовано основні поняття: інклюзивне та інтегроване навчання з точки зору їх адекватного тлумачення відповідно до значення усталених понять вітчизняного простору педагогічної науки.
В статье рассматривается проблема формирования научного тезауруса инклюзивного образования. Сделана попытка рассмотреть инклюзивное образование (новую педагогическую систему) как социокультурный феномен с позиции методологии системного подхода. Акцентируется внимание на потребности в научно-методическом обеспечении инклюзивного образования, что способствовало появлению инклюзивной педагогики как новой отечественной педагогической отрасли знаний. Определены сущность, объект, предмет, цель и задачи инклюзивной педагогики. Проанализированы основные понятия: инклюзивное и интегрированное обучение с точки зрения их адекватного толкования в соответствии со значением установившихся понятий отечественного пространства педагогической науки.
The article is devoted to the problem of forming of scientific thesaurus of inclusive education in Ukraine. It is determined that ambiguous interpretation of the content of conceptual apparatus, which serves as the scope of joint education of children with special educational needs with their peers, needs to unify basic terms of inclusive education, because today there is a rather arbitrary of their interpretation, which leads to terminological uncertainty in theory of inclusive pedagogy.
It was done an attempt to consider inclusive education (the new educational system) as a social and cultural phenomenon from the perspective of the methodology of systematic approach, including system-structural and functional-based approaches. Also it was outlined the need for scientific and methodological support of inclusive education, which contributed to the emergence of inclusive pedagogy as a new national educational knowledge. For the first time in the history of national education it was done the essence, object, subject, goal and objectives of inclusive pedagogy.
It was determined that there was active implementation of the new educational system in two forms in Ukraine now: as inclusive and integrated education. The basic concepts are analyzed: inclusive and integrated education in terms of adequate interpretation according to the values established in national researches.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14481/1/O_Martynchuk_OOOPSHRZNP_10_KSPKIO_IL.pdf
Мартинчук, Олена Валеріївна (2016) Інклюзивна освіта: формування наукового тезаурусу Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць (10). с. 145-154. ISSN 978-966-2459-30-2