Запис Детальніше

Педагогічна самоосвіта як чинник розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін професійно-технічних навчальних закладів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166017/
 
Title Педагогічна самоосвіта як чинник розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін професійно-технічних навчальних закладів
Педагогическое самообразование как фактор развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин профессионально-технических учебных заведений
Pedagogical self-education as a factor of developing professional culture of special subject instructors of vocational schools specializing on construction
 
Creator Михнюк, М.І.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В даній статті обґрунтовано поняття «самоосвіта», сформовані підходи до самоосвітньої діяльності як чинника розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін професійно-технічних навчальних закладів; виокремлені функції самоосвітньої діяльності; розглянута сутність особистісного та професійного самовизначення, особистісного і професійного самовдосконалення; визначені підходи до змісту педагогічного самовдосконалення та фахового самовдосконалення; здійснений аналіз стану фахової та методичної готовності до здійснення навчально-виховного процесу в ПТНЗ.
В данной статье обосновано понятие «самообразование»; сформированы подходы к самообразовательной деятельности как фактора развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин профессионально-технических учебных заведений; определены функции самообразовательной деятельности; рассмотрена сущность личностного и профессионального самоопределения; личностного и профессионального самосовершенствования; определены подходы к содержанию педагогического самосовершенствования и самосовершенствования в строительной отрасли; выполнен анализ состояния и методической готовности к осуществлению учебно-воспитательного процесса в ПТУЗ.
The article substantiates the concept of "self-education", "pedagogical self-education"; the approaches to self-educational activity as a factor of developing professional culture of special subject instructors of vocational-construction educational institutions specializing on construction are formed. The functions and motives of self-motivation activity are defined; the essence of personal and professional self-determination and instructors’ self-determination of self-education process stages are considered. Basic directions of self-educational work of instructors are defined on the basis of diagnosing. The principles of vocational schools’ methodology departments are substantiated, group and individual forms of intra-school and regional methodological activities are considered. Taking into account the specificity of teaching special construction subjects, the performance features of doing finishing work are disclosed with due regard to the properties of modern building materials and technologies for their application.
 
Publisher НІЦ КІПУ
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166017/1/%D0%BF%D0%B5%D0%B4%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BE%D1%81%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B0%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%20%D0%BE%D1%81%D0%B2.pdf
Михнюк, М.І. (2014) Pedagogical self-education as a factor of developing professional culture of special subject instructors of vocational schools specializing on construction Професійна освіта: проблеми і перспективи, 5. pp. 59-64.