Запис Детальніше

Консалтинг, коучинг та тренінг: реалізація міжнародного досвіду в українській післядипломній педагогічній освіті

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14519/
http://pps.udpu.org.ua/
 
Title Консалтинг, коучинг та тренінг: реалізація міжнародного досвіду в українській післядипломній педагогічній освіті
КОНСАЛИНГ, КОУЧИНГ И ТРЕНІНГ: РЕАЛИЗАЦИЯ МЕЖДУНАРОДНОГО ОПЫТА В УКРАИНСКОМ ПОСЛЕДИПЛОМНОМ ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ
CONSULTING, COACHING AND TRAINING: REALIZATION OF THE INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE UKRAINIAN POSTGRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION
 
Creator Івашньова, Світлана Володимирівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description в статті представлено теоретичний аналіз змісту понять «коучинг», «консалтинг» та «тренінг»; окреслено провідні особливості використання вказаних форм взаємодії акторів освітнього процесу (як в Україні, так і за кордоном) в контексті післядипломної педагогічної освіти; представлено авторські визначення вказаних понять. Стаття містить результати емпіричного дослідження, спрямованого на виявлення ступеню усвідомлення науково-педагогічними працівниками системи післядипломної педагогічної освіти відмінностей вказаних понять. Проведене опитування з подальшим прямим ранжуванням підтвердило гіпотезу щодо існування проблем диференціації понять «коучинг» та «консалтинг».
в статье представлен теоретический анализ содержания понятий «коучинг», «консалтинг» и «тренинг»; очерчены основные особенности использования указанных форм взаимодействия акторов образовательного процесса (как в Украине, так и за ее пределами) в контексте последипломного педагогического образования. Статья также содержит результаты экспериментального исследования, направленного на определение степени осознания отличий данных понятий научно-педагогическими работниками системы последипломного педагогического образования.
Проведенное теоретико-эмпирическое исследование позволило не только уточнить содержание терминов, которые широко используются современными акторами и стейкхолдерами системы последипломного педагогического образования в Украине, но и определить степень дифференциации их содержания на практике. Данное исследование не является исчерпывающим, претендует на полноту и однозначность, а иллюстрирует общие тенденции и ограничивается возможностями методов исследования.
The leading objective of the system of postgraduate education, in terms of the dynamic change requirements set by the society to the school system, is to ensure teachers’ continuous professional development. The question of providing teachers with the freedom of choice of form, content, time and place of study that has been highlighted recently and puts forward the problem of defining the criteria of this selection. The question "How to choose, where, and what to study?" remains a teacher’s problem because the current system of postgraduate education at this stage does not have effective, proven in practice tools to solve it. Among the means of development required to solve such complex problems, scientific sources indicate primarily consulting, coaching, and training.
The article presents theoretical analysis of the sense of concepts “coaching”, “consulting” and “training”. The author indicates the main peculiarities of application of the mentioned forms for interaction between actors of an educational process in Ukraine as well as abroad in the context of postgraduate (non-degree) pedagogical education. The article discloses the author’s definitions of the noted concepts. Having applied the ranking method to the obtained data, the author has empirically researched extent of comprehension of distinctions between the mentioned concepts by the staff. The research confirms a hypothesis regarding the preferable application of training and insufficient application of both coaching and consulting in the postgraduate (non-degree) pedagogical education. This fact is related to problems of differentiation of the distinctions in scientific and methodical literature.
One of the promising areas of future research is to study the possibilities and benefits of consulting and coaching in the system of postgraduate education in order to meet the educational needs of those who study.
 
Publisher ФОП Жовтий О.О.
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14519/1/S_Ivashnova_PPS_1_IPPO.pdf
Івашньова, Світлана Володимирівна (2016) Консалтинг, коучинг та тренінг: реалізація міжнародного досвіду в українській післядипломній педагогічній освіті Порівняльно-педагогічні студії (1). с. 73-83. ISSN 2306-5532