Запис Детальніше

Стратегічні напрямки переходу до навчання на дослідницькій основі

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14539/
 
Title Стратегічні напрямки переходу до навчання на дослідницькій основі
Стратегические направления перехода к обучению на исследовательской основе
Strategic directions of transition to research-based training
 
Creator Павлюк, Роман Олександрович
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The perspective of modern reorientation of the education system of Ukraine from reproductive education to research-based training is done in the article. Modern foreign researches on the problem of organization of educational process on the basis of research are analysed and determined the benefits of such a system could provide future professionals.
In addition, there were defined teaching methods that can be effective in the organization of research-based training. One of the methods is specified as project study with making and presentation of academic research project by the student. It is noted that this academic research project can be carried out by studying of several subjects based on interdisciplinary. The attention is focused on the usage of research methods in the study of all disciplines provided by educational program.
It was summarized main advantages of research-based learning in the training of future specialists and formation of theirs core competencies. Also we sure that research-based training must be combined with many other methods used in the educational process - problem-search, development of critical thinking, brainstorming, training etc. But they all have to submit to the common goal - the formation of future specialists’ competencies for effective professional, social activities. Comprehensively this can be done within a particular functional system. Such a system we predict research-based training that covers the full range of educational courses and passing through a system of staged training of personalities of new formation
В статье определена перспективность переориентации современной системы образования Украины от воспроизводительного обучения к обучению на исследовательской основе. Проанализированы современные зарубежные исследования по вопросам организации учебного процесса на исследовательской основе и определено, какие преимущества такая система может предоставить будущему специалисту. Кроме того, определены методы обучения, которые могут быть эффективными при организации обучения на исследовательской деятельности. Одним из таких методов определено проектное обучение с написанием и презентацией студентом учебного научного проекта. Отмечено, что такой учебный научный проект может выполняться на основе изучения нескольких дисциплин, на основе интердисциплинарности. Акцентировано внимание на обязательном применении методов научно-исследовательской деятельности при изучении всех дисциплин, предусмотренных образовательной программой. Обобщены основные преимущества обучения на исследовательской основе в профессиональной подготовке будущего специалиста и формировании его ключевых компетентностей
У статті визначено перспективність переорієнтації сучасної системи освіти України від відтворювального навчання до навчання на дослідницькій основі. Проаналізовано сучасні зарубіжні дослідження з питань організації навчального процесу на дослідницькій основі та визначено, які переваги така система може надати майбутньому фахівцеві. Окрім того, визначені методи навчання, які можуть бути ефективними при організації навчання на дослідницькій діяльності. Одним із таких методів визначено проектне навчання із написанням та презентацією студентом навчального наукового проекту. Зазначено, що такий навчальний науковий проект може виконуватись на основі вивчення декількох дисциплін на основі інтердисциплінарності. Закцентовано увагу на обв’язковому застосуванні методів науково-дослідницької діяльності під час вивчення всіх дисциплін, які передбачені освітньою програмою. Узагальнено основні переваги навчання на дослідницькій основі у професійній підготовці майбутнього фахівця та формуванні його ключових компетентностей
 
Publisher Видавництво Державного закладу «Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»
 
Date 2016-04
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14539/1/R_Pavliuk_VLNUTS_3_FLD_HI.pdf
Павлюк, Роман Олександрович (2016) Стратегічні напрямки переходу до навчання на дослідницькій основі Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. - Ч.1., 3 (300). с. 30-38. ISSN 2227-2844