Запис Детальніше

Наступність у вихованні й навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в історико-педагогічному контексті кінця ХІХ - початку ХХ століття

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14555/
 
Title Наступність у вихованні й навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в історико-педагогічному контексті кінця ХІХ - початку ХХ століття
Преемственность в воспитании и обучении детей дошкольного и младшего школьного возраста в историко-педагогическом контексте конца ХІХ - начала ХХ столетия
Continuity in upbringing and education of preschool and primary school age children in the historical and pedagogical context of end of XIX - early XX century
 
Creator Антипін, Євген Борисович
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття присвячена висвітленню проблеми становлення та розвитку ідей наступності у вихованні й навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в теорії і практиці українського шкільництва кінця ХІХ - на початку ХХ століття. Історико-педагогічний аналіз означеного феномену в цих хронологічних межах дав змогу вивчити сутність ідей наступності у вихованні і навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: підготовленість дитини дошкільного віку до навчання в школі; реформування початкової школи на ідеях дошкільного виховання; єдність організаційних форм, принципів, методів роботи дошкільних закладів та початкової школи; наступність змісту навчання і виховання дитини. Ці розвідки виявили нові факти, що характеризують поступ ідей наступності.
Статья освещает проблему становления и развития идей преемственности в воспитании и обучении детей дошкольного и младшего школьного возраста в теории и практике конца ХІХ - начала ХХ столетия. Историко-педагогический анализ представленого феномена в заданых хронологических границах предоставил возможность изучить сущность идей преемственности в воспитании и обучении детей дошкольного и младшего школьного возраста: готовность ребенка дошкольного возраста к обучению в школе; реформирование начальной школы на идеях дошкыльного воспитания; единство организационных форм, принцыпов, методов работы дошкольных учереждений и начальной школы; преемственность содержания обучения и воспитания ребенка. Данные разведки представили новые факты, которые характеризуют развитие идей преемственности.
The article is devoted to coverage of problems of development of ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age children in the theory and practice of the late XIX - early XX century. Consider continuity as a phenomenon that characterizes the internal organic connection of universal, physical and spiritual development on the edge of preschool and school children, internal training during the transition from one stage to another identity formation.
The purpose of the article is to describe the development of ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age in the theory and practice of the late XIX - early XX century.
The study used the method of genetic analysis of historical sources for reconstruction of continuity as pedagogical phenomenon; theoretical analysis of educational thought to isolation characteristics and continuity. The article analyzes the views of prominent scientists late XIX - early XX century, namely Natalie Lubenets, Timothy Lubenets, Sofia Rusova, Stepan Siropolko, Jakiv Chipiga, Anton Makarenko, Antonina Hendryhivska. To study the practical realization of the ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age children, in the indicated chronological limits, studied archival documents, of definite period, are shown in the Central State Historical Archives of Kyiv and the Central State Archives of higher authorities and government of Ukraine.
Historical and pedagogical analysis of the definition of the phenomenon in these chronological limits allowed to explore the essence of ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age children: school age child readiness for school; reforming primary school on the idea of pre-school education; unity organizational forms, principles, methods of pre-schools and primary schools; continuity of the content of training and education of the child.
Detection of new facts expand the realm of history of education for the development of ideas of continuity in educational thought and practice of Ukrainian education. Against this background of considerable scientific and practical interest is the further study of the nature and ways of realization of continuity in labor education of children of preschool and primary school age.
 
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14555/1/E_Antypin_PNTIIT_10%2854%29_2015.pdf
Антипін, Євген Борисович (2015) Наступність у вихованні й навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в історико-педагогічному контексті кінця ХІХ - початку ХХ століття Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології (10(54)). с. 223-230. ISSN 2312-5993