Запис Детальніше

Research competence of higher education teacher: program of development

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14741/
 
Title Research competence of higher education teacher: program of development
Дослідницька компетентність викладача вищої школи: програма розвитку
Исследовательская компетентность преподавателя высшей школы: программа развития
 
Creator Сисоєва, Світлана Олександрівна
Козак, Людмила Василівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Research competence is seen here as an integrated personal and professional quality of an expert, which reflects the motivation for scientific research, level of methodology of teaching research, personal qualities of as a researcher, in particular such as innovative thinking, the capacity for creativity and innovation. In the article authors grounded reasonable structure of research competence of higher education teacher (components: motivational and valuable, cognitive, procedural and active, informational and communicative, personal and creative, professional and reflexive). The artile presents meaningful description of each component of the research competence of higher education teacher for a sufficient level of its manifestation. The authors study the content of educational training programs of the faculty of the University aimed at developing research competence of the teacher (research module). Here is viewed goals, objectives, features of educational programmes, approaches to its implementation, structure and semantic research component module. Besides, the article presentes forms of teaching and learning to ensure the development of research competence of higher education teacher. While studying the research module is focused on mastering the teachers’ knowledge of the content, structure and criteria of formation of research competence of higher education teacher, the mastery of pedagogical research methodology, statistical analysis skills and presentation of results of pedagogical research, organization of educational and research for students of different educational levels.
У статті обґрунтовано структуру дослідницької компетентності викладача вищого навчального закладу (компоненти: мотиваційно-ціннісний; когнітивний; процесуально-діяльнісний; інформаційно-комунікаційний; комунікативний; особистісно-творчий; професійно-рефлексивний); подано змістовну характеристику кожного компоненту дослідницької компетентності викладача для достатнього рівня їх прояву; розкрито зміст освітньої програми підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу університету, спрямованої на розвиток дослідницької компетентності викладача (дослідницький модуль); розкрито мету, завдання, особливості освітньої програми, підходи до її реалізації, структуру та змістову складову дослідницького модуля; представлено форми навчання та учіння, що забезпечують розвиток дослідницької компетентності викладача вищої школи.
В статье обосновано структуру исследовательской компетентности преподавателя высшего учебного заведения (компоненты: мотивационно-ценностный; когнитивный; процессуально-деятельностный, информационно-коммуникационный; коммуникативный; личностно-творческий, профессионально-рефлексивный) подано содержательную характеристику каждого компонента исследовательской компетентности преподавателя для достаточного уровня их проявления; раскрыто содержание образовательной программы повышения квалификации профессорско-преподавательского состава университета, направленной на развитие исследовательской компетентности преподавателя (исследовательский модуль) раскрыты цели, задачи, особенности образовательной программы, подходы к ее реализации, структуру и содержательную составляющую исследовательского модуля представлены формы обучения и учения, которые обеспечивают развитие исследовательской компетентности преподавателя высшей школы.
 
Publisher Видавництво ВП “Едельвейс”
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14741/1/Sysoieva_S_Kozak_L_NPO_2016_1.pdf
Сисоєва, Світлана Олександрівна та Козак, Людмила Василівна (2016) Дослідницька компетентність викладача вищої школи: програма розвитку Неперервна професійна освіта: теорія і практика (1-2). с. 39-45. ISSN 1609-8595