Запис Детальніше

Основні напрями вивчення особливостей полікодового тексту підручника

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166247/
 
Title Основні напрями вивчення особливостей полікодового тексту підручника
Study on the problem of structural and functional features of poly-semiotic text’s components in schoolbook
 
Creator Гривко, А.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто структурно-функціональні особливості компонентів підручника як складної полікодової структури, характеристики вербальних, параграфемних і графічних репрезентантів якої визначають комунікативний потенціал навчальної книги та є предикторами формування різних складників учнівських компетентностей. Визначено й обґрунтовано актуальні напрями дослідження полікодових навчально-наукових текстів. Наведено науково-практичні положення сучасних досліджень, які свідчать про необхідність перегляду принципів композиційно-графічного моделювання підручників, що має бути враховано у процесі проектування й оцінювання навчальної книги.
In the article considered the results of actual modern studies the communicative potential of the information in the text field, which, in author opinion, must be taken into account when modeling the textbooks. Disclosed concept of poly-semiotic text textbook, justified by its importance as a factor in the development of communicative competence of students, highlighted the components of poly-semiotic text. Author described structural and functional parameters of verbal, paragraphemic and graphic tutorial text components that affect the perception and understanding of the educational information. Important issues that require learning in the context of productive teaching and text communication are the following: compositional and graphical tools to create a condition for comfortable perception of the educational information the achievement of perlocutionary effect of schoolbook. In this aspect, the article discusses possible directions for research educational and scientific poly-semiotic aspects of texts of tutorial in modern information processes and their impact on educational communication.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166247/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%BE_%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9_%28%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA%29.PDF
Гривко, А.В. (2016) Study on the problem of structural and functional features of poly-semiotic text’s components in schoolbook Проблеми сучасного підручника (16). pp. 81-91.