FORMATION INFORMATICS COMPETENCЕ OF BACHELOR OF PHILOLOGY IN THE LEARNING PROCESS
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
FORMATION INFORMATICS COMPETENCЕ OF BACHELOR OF PHILOLOGY IN THE LEARNING PROCESS
ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БАКАЛАВРОВ ФИЛОЛОГИИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ БАКАЛАВРІВ ФІЛОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ |
|
Creator |
Glushak, Oksana M.
|
|
Subject |
informatization; information and communication technologies; informatics discipline; professional training
информатизация; информационно-коммуникационные технологии; информатические дисциплины; профессиональная подготовка інформатизація; інформаційно-комунікаційні технології; інформатичні дисципліни; професійна підготовка. |
|
Description |
In the article the features of formation of informatics competence of the bachelors of Philology in the process of teaching it disciplines. Analyzed the concept of "information competence", " informatics competence ". Defines the components of informatics competence in the context of functionally-active field bachelor's degree in Philology. The study determined that in the process of formation of information competence bachelors in Philology should focus on: system personal important beliefs that determine the need for obtaining, processing and transmitting of information data, the use of ICT at the stage of training and future professional activity; system of knowledge, abilities and skills for technical, system, software component of ICT, a range of abilities and skills of students to work with informational data, the use of ICT in educational and vocational activity; self-diagnosis of the impact of its activities during training and during professional work.
В статье раскрыты особенности формирования информатической компетентности бакалавров филологии в процессе обучения информатических дисциплин. Проанализированы понятия «информационная компетентность», «информатическая компетентность». Определены компоненты информатической компетентности в контексте функционально-деятельностного поля бакалавра филологии. В результате исследования установлено, что в процессе формирования информатической компетентности у бакалавров филологии необходимо сосредоточить внимание на: системы личностно значимых взглядов, которые определяют потребность в получении, обработке и передаче информационных данных, применение ИКТ на этапе обучения и в будущей профессиональной деятельности; системы знаний, умений и навыков с технической, системной, программной составляющей ИКТ; комплекса умений и навыков студентов для работы с информационными данными, применение средств ИКТ в учебной и профессиональной деятельности; самодиагностике результативности своей деятельности во время обучения и в процессе профессиональной деятельности. У статті розкрито особливості формування інформатичної компетентності бакалаврів філології у процесі навчання інформатичних дисциплін. Проаналізовано поняття «інформаційна компетентність», «інформатична компетентність». Визначено компоненти інформатичної компетентності в контексті функціонально-діяльнісного поля бакалавра з філології. У результаті дослідження визначено, що у процесі формування інформатичної компетентності у бакалаврів з філології необхідно зосередити увагу на: системи особистісно-значущих поглядів, які визначають потребу з отримання, опрацювання та передачі інформаційних даних, застосування ІКТ на етапі навчання й майбутній професійні діяльності; системи знань, умінь та навичок з технічної, системної, програмної складової ІКТ; комплексу умінь та навичок студентів для роботи з інформаційними даними, застосування засобів ІКТ у навчальній та професійній діяльності; самодіагностиці результативності своєї діяльності під час навчання й у процесі професійної роботи. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-06-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/367
10.28925/2312-5829.2016.2.10614 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; № 2(14) (2016); 106-114
Educological discourse; № 2(14) (2016); 106-114 Освитологичный дискурс; № 2(14) (2016); 106-114 2312-5829 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/367/315
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/367/141 |
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
|