Запис Детальніше

FEATURES OF PSYCHOEMOTIONAL CHARACTERISTICS OF JUNIOR STUDENTS WITH THE ADJUSTMENT DISORDERS

Наукові журнали Тернопільського державного медичного університету імені І.Я.Горбачевського

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title FEATURES OF PSYCHOEMOTIONAL CHARACTERISTICS OF JUNIOR STUDENTS WITH THE ADJUSTMENT DISORDERS
ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ КУРСІВ ІЗ РОЗЛАДАМИ АДАПТАЦІЇ
 
Creator КІОСЄВА, О. В.; Український науково-дослідний інститут соціальної і судової психіатрії та наркології МОЗ України, м. Київ
 
Description Purpose – to determine the psychoemotional state features of junior students for early diagnosis of adjustment disorder.Materials and methods. This work is based on the analysis of the mental state of 1076 university students and determines the psychoemotional state features of the youth. It is presented the division by three groups using agglomerative method of minimum variance (clustering method «k-medium"): practically healthy students, students with symptoms of disorder of adaptation and students with adjustment disorders. Research methods: clinical-anamnestic methods, clinical and psychopathological methods, psychodiagnostic methods, mathematical-statistical methods.Results. It was found that 8.2% of junior students’ mental distress tended to be transformed into a clinically-defined adjustment disorder. The leading psychopathological manifestations of the students in this group are depression, phobic anxiety, interpersonal sensitivity, somatization.Conclusions. Adjustment disorder considerably violate the social functioning of students and lead to educational exclusion. On the basis of our data we formed a science-based model of effective medical and social assistance to students with adjustment disorder, who use psychoactive substances.KEY WORDS: adjustment disorder, students, the youth, stress, university.
Мета – визначити особливості психоемоційного стану студентів молодших курсів для ранньої діагностики розладів адаптації.Матеріали і методи. Проведено аналіз психічного стану 1076 студентів університету, визначено особливості психоемоційних характеристик у молоді. За допомогою агломеративного методу мінімальної дисперсії (кластеризація методом «k-серединних») представлено розподіл на три групи: практично здорові студенти, особи з ознаками порушення адаптації та ознаками розладів адаптації. У дослідженні застосовувалися клініко-анамнестичний, клініко-психопатологічний, психодіагностичний, математико-статистичний методи.Результати. Доведено, що у 8,2% студентів молодших курсів психічний дистрес мав тенденцію до трансформації у клінічно окреслені розлади адаптації. Провідними психопатологічними проявами у студентів цієї групи є депресія, фобічна тривожність, міжособистісна сенситивність, соматизація.Висновки. Розлади адаптації суттєво порушують соціальне функціонування студентів та призводять до навчальної дезадаптації. На підставі отриманих даних сформована науково обґрунтована модель ефективної медико-соціальної допомоги студентам із розладами адаптації.КЛЮЧОВІ СЛОВА: розлади адаптації, студенти, молодь, стрес, університет.
 
Publisher I.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical University
 
Contributor

 
Date 2016-06-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/6592
10.11603/1681-2786.2016.1.6592
 
Source Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; № 1 (2016)
Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 1 (2016)
2414-9470
1681-2786
10.11603/1681-2786.2016.1
 
Language ukr
 
Relation http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/6592/6012
 
Rights ##submission.copyrightStatement##