Запис Детальніше

ПРОФЕСІЙНА СЕРТИФІКАЦІЯ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ІТ-СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ПРОФЕСІЙНА СЕРТИФІКАЦІЯ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ІТ-СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ СЕРТИФИКАЦИЯ КАК СРЕДСТВО ПОВЫШЕНИЯ УРОВНЯ ПРАКТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ ИТ-СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
PROFESSIONAL CERTIFICATION AS MEANS OF THE INCREASE OF THE LEVEL OF STUDENTS’ PRACTICAL PREPARATION OF IT-SPECIALITIES
 
Creator Sugoniak, Inna I.
Kovalchuk, Andriy M.
Danylchenko, Anna O.
 
Subject сертифікація; професійні компетентності; освіта в ІТ-сфері
сертификация; профессиональные компетентности; образование в ИТ-сфере
certification; professional skills; the education in the IT-sphere
 
Description У статті розглядаються актуальні проблеми підвищення рівня професійних компетентностей ІТ-фахівців під час навчання у ВНЗ. Основну увагу приділено проблемі відриву навчального процесу від вимог ринку праці. Запропонованим підходом до вирішення є використання програм професійної сертифікації навчального процесу. Обґрунтовано необхідність інтеграції робочих програм дисциплін з тематиками сертифікаційних іспитів, включення матеріалів у самостійну роботу студентів і в лабораторний практикум. У статті висловлюється думка, що повна заміна матеріалу на вузькоспеціалізований не піде на користь студентам, а процес складання сертифікаційних іспитів не варто розпочинати до випускних курсів. Також автори пропонують використовувати сертифікацію фахівців як більш ефективний варіант підвищення кваліфікації викладачів, ніж формальне стажування в інших ВНЗ.
В статье рассматриваются актуальные проблемы повышения уровня профессиональных компетентностей ИТ-специалистов при обучении в ВУЗе. Основное внимание посвящено проблеме отрыва учебного процесса от требований рынка труда. Предлагаемым подходом к решению является использование программ профессиональной сертификации в учебном процессе. Обоснована необходимость интеграции рабочих программ дисциплин с тематиками сертификационных экзаменов, включение материалов в самостоятельную работу студентов и в лабораторный практикум. В статье высказывается мнение, что полная замена материала на узкоспециализированный не пойдет на пользу студентам, а процесс сдачи сертификационных экзаменов не стоит начинать до выпускных курсов. Также авторами предложено использовать сертификацию специалистов как более эффективный вариант повышения квалификации преподавателей, чем формальную стажировку в других ВУЗах.
In the article the actual questions of the increase of the level of the professional skills of IT-specialists during their learning in the highest educational institution are considered. The basic attention is focused on the problem of the separation of the educational process and the requirements of the labour-market. The use of the programs of professional certification in an educational process is proposed for deciding the problems. The necessity of the integration of work programs of disciplines on the themes of certification examinations, including the materials in the students’ independent work and in the laboratory practical work has been proved. According to the author the 100% substitution of the materials by strictly specialized ones will not be useful for the students, as well as the process of the passing of certification examinations before the final courses. Also the authors have offered to use the certification of specialists as more effective variant of refresher training of teachers than the formal traineeship in the other highest educational institutions
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-07-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1424
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 53, No 3 (2016); 109-122
Информационные технологии и средства обучения; Vol 53, No 3 (2016); 109-122
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 109-122
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 109-122
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1424/1061
 
Rights Copyright (c) 2016 Inna I. Sugoniak, Andriy M. Kovalchuk, Anna O. Danylchenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0