Запис Детальніше

DIGITAL HUMANISTIC PEDAGOGY: RELEVANT PROBLEMS OF SCIENTIFIC RESEARCH IN THE FIELD OF USING ICT IN EDUCATION

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title DIGITAL HUMANISTIC PEDAGOGY: RELEVANT PROBLEMS OF SCIENTIFIC RESEARCH IN THE FIELD OF USING ICT IN EDUCATION
ЦИФРОВАЯ ГУМАНИСТИЧЕСКАЯ ПЕДАГОГИКА: АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ В ОБЛАСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИКТ В ОБРАЗОВАНИИ
ЦИФРОВА ГУМАНІСТИЧНА ПЕДАГОГІКА: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ГАЛУЗІ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ В ОСВІТІ
 
Creator Bykov, Valeriy Yu.
Leshchenko, Mariya P.
 
Subject humanities; digital technologies; ICT; integration; digital humanistic pedagogy; methodological principles; pedagogical reality; cognitive and active field; quality of education
гуманистика; цифровые технологии, информационно-коммуникационные технологии; интеграция; цифровая гуманистическая педагогика; методологические основы; педагогическая реальность; познавательно-активное поле; качество образования
: гуманістика; цифрові технології; інформаційно-комунікаційні технології; інтеграція; цифрова гуманістична педагогіка; методологічні засади; педагогічна реальність; пізнавально-активне поле; якість освіти
 
Description In the article theoretical and methodological principles of digital humanistic pedagogy – the science about the laws of creating a positive integrated educational reality as a result of the convergence of physical and virtual (created using ICT) training spaces (environments) are determined. Based on the use of modern ICT learning activity (formal, nonformal and informal) is at the intersection of two worlds: the real and the virtual. Methodology and research methods of classical pedagogy require review and improvement in the context of current realities of the educational process, needs and interests of all its subjects. The development of digital humanities in the international educational space is analyzed; the content of the new field of pedagogical knowledge as part of digital humanistic is outlined; research methods and directions of current scientific research are defined.
В статье охарактеризованы теоретико-методологические основы цифровой гуманистической педагогики – науки о закономерностях создания положительной интегрированной педагогической реальности при конвергенции физического и виртуального (созданного с помощью ИКТ) учебных пространств (сред). На основе использования современных ИКТ учебная деятельность (формальная, неформальная и информальная) происходит на пересечении двух миров: реального и виртуального. Сконцентрировано внимание на том, что методология и методы педагогических исследований классической педагогики требуют пересмотра и совершенствования в контексте современных реалий учебно-воспитательного процесса, потребностей и интересов всех его субъектов. В статье проанализировано развитие цифровой гуманистики в международном образовательном пространстве, определено содержание новой отрасли педагогического знания как составляющей цифровых гуманистических исследований, определены методы и актуальные направления научного поиска.
У статті схарактеризовано теоретико-методологічні засади цифрової гуманістичної педагогіки – науки про закономірності створення позитивної інтегрованої педагогічної реальності за умови конвергенції фізичного та віртуального (створеного за допомогою ІКТ) навчальних просторів (середовищ) На основі використання сучасних ІКТ навчальна діяльність (формальна, неформальна та інформальна) відбувається на перетині двох світів: реального і віртуального. Звертається увага на те, що методологія й методи педагогічних досліджень класичної педагогіки потребують перегляду й удосконалення в контексті сучасних реалій навчально-виховного процесу, потреб та інтересів усіх його суб’єктів. У статті проаналізовано розвиток цифрової гуманістики у міжнародному освітньому просторі, окреслено зміст нової галузі педагогічного знання як складової цифрових гуманістичних досліджень, визначено методи й актуальні напрями наукового пошуку.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-07-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1417
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 53, No 3 (2016); 1-17
Информационные технологии и средства обучения; Vol 53, No 3 (2016); 1-17
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 1-17
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 1-17
2076-8184
 
Language eng
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1417/1050
 
Rights Copyright (c) 2016 Valeriy Yu. Bykov, Mariya P. Leshchenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0