PROFESSIONAL ICT-COMPETENCIES DESIGN FOR THE FUTURE PROFESSIONALS IN ENGINEERING PEDAGOGY
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
PROFESSIONAL ICT-COMPETENCIES DESIGN FOR THE FUTURE PROFESSIONALS IN ENGINEERING PEDAGOGY
ПРОЕКТИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ-ПЕДАГОГОВ ПРОЕКТУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ |
|
Creator |
Tkachuk, Viktoriia V.
|
|
Subject |
professional competencies of the future professionals in engineering pedagogy; ICT competencies of the future professionals in engineering pedagogy
профессиональные компетентности будущих-инженеров педагогов; профессиональные ИКТ-компетентности будущих-инженеров педагогов професійні компетентності майбутніх-інженерів педагогів; професійні ІКТ-компетентності майбутніх-інженерів педагогів |
|
Description |
The article analyzes the ICT-competencies in the regulations of Belarus, Kazakhstan, Russia, Germany, France, and UNESCO. Based on the statistical analysis of the results of the expert survey highlighted general professional and ICT-competencies of the future professionals in engineering pedagogy, which can become a core of corresponding competency-based standard of training in Ukraine. The contribution of each competency in the maturity of the system of professional ICT competencies of the future professionals in engineering pedagogy. The most valuable professional ICT competencies are defined. System of ICT competencies of the future professionals in engineering pedagogy is designed.
В статье проанализированы ИКТ-компетентности в нормативных документах Беларуси, Казахстана, России, Германии, Франции, а также UNESCO. На основе статистического анализа результатов экспертных опросов выделены общепрофессиональные и ИКТ-компетенции будущих инженеров-педагогов, которые могут стать основой компетентно-ориентированного стандарта подготовки инженеров-педагогов по профилю «Компьютерные технологии». Выявлен вклад каждой компетенции в сформированность системы профессиональных ИКТ-компетентностей будущих инженеров-педагогов. Определены наиболее значимые профессиональные ИКТ-компетентности. Спроектирована система профессиональных ИКТ-компетентностей будущих инженеров-педагогов. В статті проаналізовано ІКТ-компетентності у нормативних документах Білорусі, Казахстану, Росії, Німеччини, Франції, а також UNESCO. На основі статистичного аналізу результатів експертних опитувань виокремлено загальнопрофесійні та ІКТ-компетенції майбутніх інженерів-педагогів, що можуть стати основою компетентнісно орієнтованого стандарту підготовки інженерів-педагогів за профілем «Комп’ютерні технології». Виявлено внесок кожної компетенції у сформованість системи професійних ІКТ-компетентностей майбутніх інженерів-педагогів. Визначено найбільш значущі професійні ІКТ-компетентності. Спроектована система професійних ІКТ-компетентностей майбутніх інженерів-педагогів. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-07-01
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Огляд літератури; Результати експерименту; Опитування рецензируемая статья Обзор литературы; Результаты эксперимента; Опрос Peer-reviewed Article Reference review; Experiment results; Quiz |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1411
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 53, No 3 (2016); 123-141
Информационные технологии и средства обучения; Vol 53, No 3 (2016); 123-141 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 123-141 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 123-141 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1411/1049
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Viktoriia V. Tkachuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|