Запис Детальніше

CREATION OF THE DOMAIN KNOWLEDGE ONTOLOGY BY THE FUTURE ENGINEERS-TEACHERS IN THE AREA OF COMPUTER TECHNOLOGY

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title CREATION OF THE DOMAIN KNOWLEDGE ONTOLOGY BY THE FUTURE ENGINEERS-TEACHERS IN THE AREA OF COMPUTER TECHNOLOGY
СОЗДАНИЕ ОНТОЛОГИИ ПРЕДМЕТНОЙ ОБЛАСТИ БУДУЩИМ ИНЖЕНЕРОМ-ПЕДАГОГОМ КОМПЬЮТЕРНОГО ПРОФИЛЯ
СТВОРЕННЯ ОНТОЛОГІЇ ПРЕДМЕТНОЇ ГАЛУЗІ МАЙБУТНІМ ІНЖЕНЕРОМ-ПЕДАГОГОМ КОМП’ЮТЕРНОГО ПРОФІЛЮ
 
Creator Kozibroda, Serhiy V.
 
Subject engineering teachers; ontology; knowledge base; domain knowledge; information technology
инженер-педагог; база знаний; предметная область; информационные технологии
інженер-педагог; онтологія; база знань; предметна галузь; інформаційні технології
 
Description The problem of creation of the domain knowledge ontology in education of future engineering teachers in branch of Information Technology is considered in the article. The ontology of Information System domain knowledge has been built. This enables to combine a huge amount of existing information into a single knowledge base that combines several disciplines. It has been shown in the process of investigation that Protege OWL programming product is the best for the creation of computer system ontology in preparing future engineering teachers and makes it possible to describe not only concepts, but also specific objects. It is based on a logical model that allows creating definitions of Information System domain knowledge of informal description. The structure and methods of building and using in future the ontology of Information System domain knowledge in the professional activity future engineering teachers in the area of computer technology has been studied.
В статье рассмотрена проблема создания онтологии предметной области в учебном процессе будущего инженера-педагога в области компьютерных технологий. Сконструировано онтологию предметной области «Информационные системы», что позволило объединить большое количество существующей информации в общую базу знаний, которая объединяет в себе несколько учебных дисциплин. В процессе исследования показано, что программный продукт Protégé OWL наиболее оптимален для онтологии компьютерных систем в процессе подготовки будущих инженеров-педагогов и позволяет описать не только понятия, а и конкретные объекты, он основан на логической модели, которая позволяет создавать определения предметной области «Информационные системы», соответствующие неформальным описаниям. Разработано структуру и методику конструкции и дальнейшего использования онтологии предметной области «Информационные системы» в профессиональной деятельности инженера-педагога компьютерного профиля.
У статті розглядається проблема створення онтології предметної галузі в освітньому процесі майбутнього інженера-педагога. Побудовано онтологію «Інформаційні системи», що дозволило об’єднати величезну кількість існуючої інформації в єдину базу знань, яка поєднує в собі кілька навчальних дисциплін. У процесі дослідження показано, що програмний продукт Protege OWL є оптимальним для створення онтології комп’ютерних систем у процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів і дозволяє описувати не тільки поняття, а й конкретні об’єкти; він заснований на логічній моделі, яка дозволяє створювати визначення предметної галузі «Інформаційні системи», відповідні неформальному опису. Розглянуто структуру і методику побудови й подальшого використання онтології предметної галузі «Інформаційні системи» у професійній діяльності інженера-педагога комп’ютерного профілю.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-07-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретичні аспекти дослідження; Методологія;
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1388
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 53, No 3 (2016); 74-87
Информационные технологии и средства обучения; Vol 53, No 3 (2016); 74-87
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 74-87
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 74-87
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1388/1046
 
Rights Copyright (c) 2016 Serhiy V. Kozibroda
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0