Запис Детальніше

Концептуальні засади створення навчального посібника елективного курсу «Культура і мистецтво Великої Британії» для учнів профільної школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/703975/
 
Title Концептуальні засади створення навчального посібника елективного курсу «Культура і мистецтво Великої Британії» для учнів профільної школи
The conceptual basis for creating foreign-language textbooks on elective courses for students of profile school
Концептуальные основы создания учебного пособия элективного курса "Культура и искусство Великой Британии" для учеников профильной школы
 
Creator Полонська, Тамара Костянтинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкрито концептуальні засади створення навчальних посібників елективних курсів з іноземних мов для учнів профільної школи. Зазначено домінуючу роль навчального посібника як основного засобу оволодіння старшокласниками іншомовним елективним курсом. Створення англомовного навчального посібника «Культура і мистецтво Великої Британії» для однойменного елективного курсу передбачає розширення й поглиблення знань учнів 10–11 класів про культуру країни, мова якої вивчається. Значну увагу приділено характеристиці дидактичних і методичних принципів навчання іноземних мов і культур у межах зазначеного елективного курсу, принципам добору змісту навчального посібника, його функціям, методам і технологіям навчання, структурі та змісту тощо.
The conceptual basis for creating foreign-language textbooks on elective courses for students of profile school are revealed in the article. The dominant role of a textbook as the basic means of mastering a foreign language elective course by high school students is noted.It refers, particular, to the construction of the elective course textbook “Culture and Art of Great Britain”, which should expend and deep 10–11th forms school students’ knowledge about the cultureof the country whose language is being studied.Special attention is paid to the characteristics of didactic and methodological principles for teaching foreign languages and cultures within that elective course, principles on selecting contents of a textbook, its functions, methods and techniques of teaching, structure, etc. In the process of constructing a textbook mentioned abovethe author will be based on the principles of high awareness, development of critical thinking, adherence to inter-subjects relationships with related sciences, due to which the proposed elective course would effectively solve the problem of developing a holistic perception by high school students of teaching a language of a foreign country, its history, culture and to acquaint them with the customs and traditions of the people that use this language.In our opinion, one of the most perspective ways of learning foreign language within elective courses is a module system of education. That’s why this system is a basis of constructing the elective course textbook “Culture and Art of Great Britain”, which consists of ten thematic modules, and each module has from three to five themes.Average number of hours on studying any thematic module or theme is determined by a teacher independently.The conceptual bases described in this article are also suitable for creating textbooks on elective courses in other foreign languages.
В статье раскрыто концептуальные основы создания учебных пособий элективных курсов по иностранным языкам для учащихся профильной школы. Отмечено доминирующую роль учебного пособия как основного средства овладения старшеклассниками иноязычным элективным курсом. Создание англоязычного учебного пособия «Культура и искусство Великобритании» для одноименного элективного курса предусматривает расширение и углубление знаний учащихся 10-11 классов о культуре страны изучаемого языка. Значительное внимание уделено характеристике дидактических и методических принципов обучения иностранным языкам и культурам в пределах указанного элективного курса, принципам отбора содержания учебного пособия, его функциям, методам и технологиям обучения, структуре и содержанию и тому подобное.
 
Publisher Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/703975/1/Polonska.PDF
Полонська, Тамара Костянтинівна (2016) The conceptual basis for creating foreign-language textbooks on elective courses for students of profile school Педагогічнаосвіта: теорія і практика, 1 (20 (2)). pp. 393-398.